For full functionality of this page it is necessary to enable JavaScript. Here are the instructions how to enable JavaScript in your web browser Cristina Ortiz | George Enescu Festival

Cristina Ortiz

Președintele Juriului Pian

Deși Cristina Ortiz este rezidentă a Europei de mulți ani, pasiunea, spontaneitatea și atitudinea, atât de caracteristice moștenirii culturale braziliene, sunt elemente centrale în arta sa. Pe lângă stăpânirea unei game largi de repertorii solo și concertante, ea acordă în prezent o importanță majoră muzicii de cameră, întregind astfel personalitatea unui artist complex și complet.

S-a aflat pe scenă alături de Antonio Meneses, Boris Belkin, Kurt Nikkanen, Uto Ughi, Dimitri Ashkenazy și Prague Wind Quintet; pe lângă colaborările cu cvartete de coarde precum Chilingirian, Grainger sau Endellion, pianista a înregistrat recent cvintetele cu pian de Fauré și Franck cu Fine Arts Quartet pentru Naxos.

Este întru totul dedicată demersului de scoatere la lumină a muzicii braziliene, evidențiat prin momente precum premiera americană a lucrării pentru pian și orchestră Choro de Camargo Guarnieri de la Carnegie Hall, sub conducerea lui Dennis Russell Davies, sau înregistrarea celor cinci Concerte pentru pian de Villa-Lobos la Decca, înregistrare care a confirmat-o cu siguranță drept interpret principal și reprezentativ al muzicii acestuia.

Repertoriul bogat al Cristinei Ortiz, ce cuprinde opusuri dedicate pianului de la Beethoven la Bernstein și dincolo de ei, i-a adus admirația criticilor și a publicului. Totodată, ea a reușit să aducă în atenția melomanilor o serie de lucrări mai puțin cunoscute:

  1. prin discuri cu lucrări de Clara Schumann realizate pentru Carlton Classics sau cu cel de-al doilea Concert pentru pian de Stenhammar, alături de Orchestra din Göteborg și Neeme Järvi pentru BIS;
  2. prin premiera mondială a Concertului pentru pian The Americas de Lalo Schifrin în Washington și Kyoto; sau reprezentațiile Concertului pentru pian de Erwin Schulhoff cu Orchestra Filarmonicii Cehe și Sinfonietta din Hong Kong.

Cristina Ortiz consideră că predarea este o sursă neprețuită de autoanaliză. Folosind experiențele proprii, îi inspiră pe tinerii pianiști să descopere cât mai multe culori sonore și să-și lărgească spectrul emoțional. Atunci când oferă lecții private sau conduce cursuri de măiestrie în locurile pe care le vizitează în turnee, ea dedică o atenție deosebită folosirii pedalei: acea artă atât de importantă, însă atât de puțin predată.

Încă din zilele în care, invitată de mentorul ei Rudolf Serkin, a participat la celebra Muzică din Marlboro a acestuia sau când a cântat la Festivalul celor două lumi din Spoletto, Italia, Cristina Ortiz știe că un artist nu poate decât să crească din împărtășirea muzicii cu cei din jurul său. A organizat recent concerte de muzică de cameră, precum și mai multe ateliere pentru tinerii pianiști, cu intenția de a duce muzica mai aproape de prietenii săi din sudul Franței. În 2006, primul ei festival C * O * & Friends a fost dedicat muzicii pentru instrumente de suflat și pian, în timp ce în 2008, al doilea festival s-a concentrat pe muzica pentru coarde și pian. Spre încântarea publicului, o sesiune informală de jazz a încheiat ambele programe.

Cristina Ortiz a colaborat cu dirijori precum André Previn, Kirill Kondrashin, Zubin Mehta, Neeme Järvi, Vladimir Ashkenazy, Mariss Jansons, David Zinman și Dennis Russell Davies și cu ansambluri precum Orchestrele Filarmonicilor din Berlin și Viena, Orchestrele din Cleveland și Philadelphia, Orchestra Simfonică din Chicago, Orchestra Filarmonicii Cehe, Orchestra Filarmonicii Regale și Philharmonia din Londra. Pe de altă parte, îi place să dirijeze de la pian, fie că este în concert cu Orchestra de Cameră din Praga (la Rudolfinum sau la Musikverein, Viena); cu Orchestra de Cameră a Suediei, în Örebro sau în studioul de înregistrări alături de Consort of London, pentru Collins Classics.

Pentru prima dată în Brazilia, a încântat recent publicul din São Paulo și pe muzicienii din orchestră cu abordarea sa relaxată și totodată viscerală a muzicii, dirijând și interpretând Concertul nr. 3 de Beethoven de la pian. În opinia sa, acest format de interpretare este cel mai complet și satisfăcător pentru un solist, grație implicării totale a tuturor muzicienilor de pe scenă.

Cristina Ortiz, în calitate de adevărat ambasador, a început să interpreteze muzică clasică în Ambasade ale Braziliei din întreaga lume, creând o legătură strânsă cu publicul prin anunțarea informală a lucrărilor pe care urmează să le cânte. Fie că este vorba de Chopin sau Lorenzo Fernández; Schubert sau Fructuoso Vianna; Brahms sau Nepomuceno; Debussy sau Villa-Lobos – toți compozitorii aleși sunt prețuiți în egală măsură de pianistă.

TagsPrimul