For full functionality of this page it is necessary to enable JavaScript. Here are the instructions how to enable JavaScript in your web browser Cristina Ortiz | George Enescu Festival

Cristina Ortiz

Președintele Juriului Pian

Deși Cristina Ortiz este rezidentă în Europa de mulți ani, pasiunea, spontaneitatea și atitudinea atât de caracteristice moștenirii sale culturale braziliene, sunt esențiale în crearea muzicii sale. Dominând o gamă largă de repertorii solo și pentru concert, ea adaugă acum rolului muzicianului de cameră o importanță majoră în crearea sa de artist cu adevărat complet.

A cântat alături de Antonio Meneses, Boris Belkin, Kurt Nikkanen, Uto Ughi, Dimitri Ashkenazy precum și Prague Wind Quintet; pe lângă colaborarea cu cvartetele de coarde precum Chilingirian, Grainger sau Endellion, Cristina tocmai a înregistrat cvintetele de pian ale lui Fauré și Franck cu Fine Arts Quartet pentru Naxos.

Nu există niciun dubiu cu privire la dedicarea ei pentru dezvăluirea muzicii braziliene, bine evidențiată în premiera americană a „Choro” de Guarnieri la Carnegie Hall, sub conducerea lui Dennis Russell-Davies, sau înregistrarea Decca a celor cinci Concerte de Pian ale lui Villa-Lobos, înregistrare care a confirmat-o cu siguranță drept interpret principal al muzicii sale.

Interpretarea bogată a Cristinei Ortiz a celor mai importante lucrări de pian de la Beethoven la Bernstein și nu numai, i-a adus multă admirație. Mai mult, a reușit să aducă în atenția publicului său o serie de lucrări mai puțin cunoscute: 1. în CD-urile sale de lucrări de Clara Schumann pentru Carlton Classics sau cel de-al doilea Concert de pian al lui Stenhammar cu Orchestra Göthenburg sub conducerea lui Neeme Järvi pentru BIS; sau 2. în premiera mondială a “Concerto of the Americas” de la Lalo Schifrin în Washington DC și Kyoto; sau spectacole ale Concertului de pian al lui Erwin Schulhoff cu Orchestra Filarmonică Cehă sau Sinfonietta din Hong Kong.

Cristina Ortiz consideră că predarea este o sursă neprețuită de autoanaliză. Folosind experiența ei, îi inspiră pe tinerii pianiști să dezvolte un sentiment pentru culori și să-și extindă gama de emoții. Atunci când oferă cursuri private sau conduce cursuri de master, susținând în același timp concerte prin întreaga lume, ea dedică o atenție deosebită folosirii pedalei: acea artă atotcuprinzătoare, dar care cu toate acestea aproape nu este predată. Încă din zilele în care, invitată de mentorul ei, Rudolf Serkin, ea a participat la celebra sa „Muzică din Marlboro” sau când a apărut la „Festivalul celor două lumi” din Spoletto Italia, Cristina știe că un artist nu poate decât să crească din împărtășirea muzicii cu cei din jurul său. Ea a organizat recent concerte de muzică de cameră, precum și mai multe ateliere pentru tinerii pianiști, cu intenția de a duce muzica prietenilor săi din sudul Franței.

În 2006, primul ei festival „C * O * & Friends” a fost interpretată muzică pentru instrumente de suflat și pian, în timp ce în 2008, al doilea festival, s-a concentrat pe muzica pentru corzi și pian. Spre bucuria publicului ei, o sesiune informală de jazz a încheiat ambele programe.

Doamna Ortiz a colaborat cu dirijori precum André Previn, Kyril Kondrashin, Zubin Mehta, Neeme Järvi, Vladimir Ashkenazy, Maris Jansons, David Zinman și Dennis Russell-Davies printre mulți alții și a cântat cu orchestre precum Filarmonica din Berlin și cea din Viena, Orchestrele Cleveland și Philadelphia, Chicago Symphony, Czech Philharmonic, RPO și Philharmonia pentru a enumera, dar câteva. Pe de altă parte, îi place în special să dirijeze de la pian, fie că este în concert cu Orchestra de Cameră din Praga (la Rudolfinum sau Musikverein, Viena); cu Orchestra de Cameră din Suedia, în Ørebro, Suedia; sau în studiourile de înregistrare cu Consort of London, pentru Collins Classics.

Când a concertat prima oară în Brazilia, a încântat publicul din São Paulo și muzicienii din orchestră, deopotrivă, cu abordarea ei relaxată, însă viscerală a muzicii, dirijând și interpretând Concertul nr 3 al lui Beethoven de la pian. În opinia ei, acest format de interpretare a muzicii este complet și cel mai satisfăcător pentru un solist, datorită angajamentului total al muzicienilor de pe scenă.

Cristina Ortiz, în calitate de adevărat ambasador, a început să interpreteze muzică clasică în diferitele Ambasade ale Braziliei din întreaga lume, creând o legătură strânsă cu publicul prin anunțarea informală a lucrărilor pe care a dorit să le cânte: fie că este Chopin sau Lorenzo Fernandez; Schubert sau Fructuoso Vianna; Brahms sau Nepomuceno; Debussy sau Villa-Lobos: toți compozitorii aleși sunt la fel de apreciați de ea.