For full functionality of this page it is necessary to enable JavaScript. Here are the instructions how to enable JavaScript in your web browser Alisa Weilerstein – George Enescu Festival

Alisa Weilerstein

„O tânără violoncelistă ale cărei interpretări atât de muzică tradițională cât și contemporană rezonează emoțional și i-au adus recunoașterea internațională, … Weilerstein este o interpretă desăvârșită, care combină precizia tehnică cu muzica pasionată.” Așa a declarat Fundația MacArthur atunci când i-a acordat Alisei Weilerstein o bursă MacArthur „genius grant” în 2011, determinând New York Times să răspundă: „Orice bursă care recunoaște strălucirea unui muzician idealist precum doamna Weilerstein … merită un salut din partea tuturor celor care interpretează muzică clasică.” În spectacole marcate de intensitate, sensibilitate și o imersiune plină de suflet în fiecare dintre lucrările pe care le interpretează, violoncelista americană a dovedit deja de mult timp faptul că deține o voce muzicală distinctivă.

Intrând în al doilea sezon ca partener artistic alături de Trondheim Soloists, Weilerstein se alătură ansamblului în două turnee europene în această toamnă, inclusiv în Norvegia, Londra, München și Bergen. Primul lor album împreună, Transfigured Night din 2018 lansat la Pentatone, prezintă Verklärte Nacht de Schoenberg și ambele concerte de violoncel de Haydn. A atras laude unanime, cu revista Gramphone proclamând: „ar trebui să căutați departe pentru a găsi interpretări ale concertelor lui Haydn care să se egaleze amestecul Alisei Weilerstein de sensibilitate stilistică, vervă și deliciu spontan îndescoperire”.

Dincolo de parteneriatul cu Trondheim Soloists, cele mai importante concerte ale lui Weilerstein din 2019-2020 (?) includ Concertul nr. 1 pentru violoncel de Saint-Saëns cu Filarmonica din New York, Concertul pentru violoncel nr. 2 de Șostakovici împreună cu NHK Symphony din Tokyo, Simfonia pentru violoncel și orchestră de Britten, Concertul pentru violoncel de Schuman cu Houston Symphony, Concertul pentru violoncel de Barber cu Detroit Symphony, Don Quijote de Strauss și Scholmo de Bloch cu San Diego Symphony și Concertul pentru violoncel de Elgar cu London Symphony Orchestra, ambele la Barbican din Londra și Philharmonie din Paris. În recital, ea susține interpretări solo ale suitelor complete pentru violoncel ale lui Bach în California, Barcelona, Manchester și se alătură partenerului ei frecvent de duo, Inon Barnatan, pentru Brahms și Șostakovici la Wigmore Hall din Londra, Sala Verdi din Milano și Concertgebouw din Amsterdam. Pentru a sărbători cea de-a 250-a aniversare a lui Beethoven, ea se alătură pianistului israelian pentru un turneu de recitaluri din SUA al tuturor celor cinci sonate de violoncel ale compozitorului, pe lângă interpretarea Triplului Concert de Beethoven cu Guy Braunstein, Barnatan și Filarmonica din Dresda. Înregistrarea concertului, cu Alan Gilbert, Stefan Jackiw, Barnatan și Academia St. Martin in the Fields, va fi lansată de Pentatone în această toamnă.

Weilerstein a început sezonul 2018-19 în colaborare cu Trondheim Soloists, înainte de a interpreta Concertul pentru violoncel al lui Dvořák într-un turneu american cu Filarmonica Cehă, Al doilea Concert pentru violoncel al lui Șostakovici cu cinci orchestre (Filarmonica din Göteborg, Orquesta Nacional de España, Orchestre de Chambre de Lausanne și Toronto Symphony), Concertul lui Schumann cu Filarmonica din Rotterdam și lucrări de Saint-Saëns, Britten, Richard Strauss și Bloch în orașe precum San Diego sau Viena. Aflate chiar sub bagheta compozitorului, atât Orchestra Națională Simfonică Daneză din Copenhaga, cât și Cincinnati Symphony reiau noul concert pentru violoncel al lui Matthias Pintscher, Un despertar, o lucrare scrisă pentru Weilerstein pe care a interpretat-o în premieră în 2017. De asemenea, a avut turnee în Europa și SUA alături de Barnatan, violonistul Sergey Khachatryan și percuționist Colin Currie și a terminat sezonul cu spectacole ale suitei complete pentru violoncel de Bach în Beverly Hills, Berkeley, Celebrity Series din Boston, Paris și Elbphilharmonie din Hamburg.

Weilerstein a apărut alături de toate orchestrele importante din Statele Unite și Europa, colaborând cu dirijori printre care aflțndu-se și Marin Alsop, Jiří Bělohlávek, Thomas Dausgaard, Sir Andrew Davis, Gustavo Dudamel, Sir Mark Elder, Giancarlo Guerrero, Bernard Haitink, Marek Janowski, Paavo Järvi , Lorin Maazel, Cristian Măcelaru, Zubin Mehta, Ludovic Morlot, Yannick Nézet-Séguin, Peter Oundjian, Donald Runnicles, Yuri Temirkanov, Michael Tilson Thomas, Osmo Vänskä, Simone Young și David Zinman. Cele mai importante momente ale carierei sale includ o interpretare tumultuoasă din punct de vedere emoțional a concertului lui Elgar cu Filarmonica din Berlin și Daniel Barenboim în Oxford, Anglia, pentru concertul european al orchestrei din 2010, care a fost televizat în direct către o audiență de milioane de spectatori din întreaga lume și ulterior lansat pe DVD de EuroArts. Ea și Barenboim s-au reunit în 2012-13 pentru a interpreta concertul lui Elliott Carter într-un turneu în Germania cu Staatskapelle din Berlin. În 2009, a fost unul dintre cei patru artiști invitați de Michelle Obama să participe la un eveniment de muzică clasică celebru și de mare profil la Casa Albă, cu ateliere studențești găzduite de Prima Doamnă și spectacole în fața unui public care i-a inclus pe președintele Obama și Prima Familie. O lună mai târziu, Weilerstein a susținut un turneu în Venezuela ca solist alături de Orchestra Simfonică Simón Bolívar sub bagheta lui Gustavo Dudamel. De atunci a făcut numeroase vizite de întoarcere pentru a preda și a cânta împreună cu orchestra ca parte a renumitului său program de educație muzicală El Sistema.

Determinată să extindă repertoriul de violoncel, Weilerstein este un campion înflăcărat al muzicii noi. Ea a interpretat recent în premieră mondială Outscape de Pascal Dusapin, oferindu-i „genul de debut pe care majoritatea compozitorilor doar visează să îl aibă” (Chicago Tribune) cu Chicago Symphony, înainte de spectacole europene cu orchestrele di Stuttgart și Paris Opera. În sezonul următor a prezentat concertul pentru violoncel de Matthias Pintscher, Un despertar, cu Boston Symphony Orchestra, care a compus piesa pentru ea, urmată de o reluareîmpreună cu Orchestra Națională Simfonică Daneză. Ea a cântat în premiera de la New York a Reflections on Narcissus de Pintscher sub bagheta compozitorului în timpul Bienalei inaugurale din 2014 a Filarmonicii din New York, iar ulterior cei doi au interpretat lucrarea și la BBC Proms. A lucrat timp îndelungat împreună cu Osvaldo Golijov, care a rescris Azul pentru violoncel și orchestră (inițial susținut în premieră de Yo-Yo Ma) pentru premiera sa din New York la deschiderea Festivalului Mostly Mozart din 2007. De atunci, Weilerstein a interpretat lucrarea alături de orchestre din întreaga lume, pe lângă programarea frecventă a compozitorului argentinian Omaramor pentru violoncel solo. La festivalul Caramoor din 2008, a susținut premiera mondială a celor 24 de preludii pentru violoncel și pian ale lui Lera Auerbach cu compozitorul la clape, iar cei doi au reluat ulterior lucrarea la Festivalul Schleswig-Holstein, Centrul Kennedy și la San Francisco Performances. Joseph Hallman, nominalizat la premiul Grammy 2014, a compus, de asemenea, mai multe lucrări pentru Weilerstein, inclusiv un concert pentru violoncel pe care l-a susținut în premieră cu Filarmonica din Sankt Petersburg în 2008 și un trio pe care l-a susținut în premieră recent în turneu cu Inon Barnatan și clarinetistul Anthony McGill.

Născută în 1982, Weilerstein și-a descoperit dragostea pentru violoncel la doar doi ani și jumătate, când bunica ei a asamblat un set improvizat de instrumente din cutii de cereale pentru a o distra în timp ce era bolnavă de varicelă. Deși a fost atras imediat de violoncelul realizat din cutii de Rice Krispies, Weilerstein a devenit în curând frustrată deoarece instrumentul nu producea sunete. După ce și-a convins părinții să îi achizițoneze un violoncel adevărat la vârsta de patru ani, ea și-a dezvoltat afinitatea naturală pentru instrument și a susținut prima sa reprezentație publică șase luni mai târziu. La 13 ani, în octombrie 1995, a cântat Variațiile „Rococo” de Ceaikovski pentru debutul ei la Cleveland Orchestra, iar în martie 1997 a avut prima apariție la Carnegie Hall cu New York Youth Symphony. Absolventă a Young Artist Program la Cleveland Institute of Music, unde a studiat cu Richard Weiss, violoncelista este licențiată și în istorie la Columbia University, de unde absolvit în mai 2004. În noiembrie 2008, Weilerstein, care a fost diagnosticată cu diabet de tip 1, la vârsta de nouă ani, a devenit Celebrity Advocate pentru Fundația de Cercetare a Diabetului Juvenil.