For full functionality of this page it is necessary to enable JavaScript. Here are the instructions how to enable JavaScript in your web browser CONCURSUL DE PIAN – SINTEZĂ – George Enescu Festival

CONCURSUL DE PIAN – SINTEZĂ

Acompaniați fiind de Orchestra Filarmonicii „George Enescu”, cei trei finaliști ai categoriei pian în cadrul Concursului Internațional „George Enescu”, au concertat pe scena Ateneului Român în data de 23 mai. Reprezentând România, Coreea de Sud și Polonia, soliștii au ales trei concerte etalon ale repertoriului pianistic: Concertul nr. 1 în si bemol minor pentru pian și orchestră op. 23 de P.I. Ceaikovski, Concertul nr. 3 în re minor pentru pian și orchestră op. 30 de S. Rahmaninov și Concertul nr. 1 în mi minor pentru pian și orchestră op. 11 de F. Chopin. Invitat pentru a dirija finala concursului de pian, americanul John Axelrod creează o relație splendidă între soliști și orchestră și reușește să transmită din energia sa muzicienilor și audienței prin implicarea la cote maxime în fiecare lucrare. Publicul a fost prezent în limita restricțiilor impuse de pandemie, iar Concursul Internațional „George Enescu” contribuie într-un mod real la progresul pianistic al tinerei generații, care a avut de înfruntat o situație incomodă în arta muzicală. Trebuie remarcată flexibilitatea și rezistența Orchestrei Filarmonicii „George Enescu”, care a pregătit nouă concerte în total, interpretate pe parcursul a mai puțin de două săptămâni – un adevărat tur de forță încheiat cu succes în seara finalei categoriei de pian.

Printre pianiștii admiși în etapa finală, după prestațiile bune din semifinale, se remarcă Adela Liculescu născută în 1993, în prezent la clasa de la Graz a renumitei profesoare Milana Chernyavska. În repertoriul ales pentru programul din semifinale, Adela propune și  Trois Mouvements de Petrouchka de Igor Stravinsky, lucrare dedicată lui Arthur Rubinstein, deosebit de provocatoare ca dificultate tehnică, dominată de pianistă cu foarte multă siguranță. Capacitatea de a domina dificultățile a făcut ca această interpretare să fie una dintre cele mai autentice și mature ale semifinalei din anul 2021.

Yeon-Min Park, din Coreea de Sud, propune Suita op. 10 de George Enescu pe care a redat-o într-o manieră foarte minuțioasă, oferind o versiune proaspătă, originală și perfect justificabilă din punct de vedere stilistic. Ea a primit din partea juriului o Mențiune specială pentru cea mai bună interpretare a unei lucrări de George Enescu. Printr-o coincidență, în semifinala concursului se regăsește și o a doua piesă dedicată pianistului Arthur Rubinstein: Variațiuni op. 3 de Karol Szymanowski, interpretate de pianistul polonez Marcin Wieczorek alături de Suita în Re major, op. 10  de George Enescu. Comparativ cu anii precedenți, remarc faptul că doar unul dintre cei 8 semifinaliști a ales să interpreteze Sonata nr. 1 in fa diez minor de George Enescu, toți ceilalți optând pentru Suita pentru op. 10 in Re major.

Prima competitoare, Adela Liculescu, a ales Concertul nr. 1 în si bemol minor pentru pian și orchestră op. 23 de P.I. Ceaikovski pentru etapa finală, pe care l-a pregătit foarte serios. Pianista a construit o introducere grandioasă cu sunet generos și cald. Iese în evidență relația de comunicare foarte atentă dintre dirijorul John Axelrod, solistă și orchestră încă din primele măsuri ale concertului,. Cu spațiu suficient în frazele muzicale, controlând agogica cu convingere și construind un final spectaculos al părții a treia, Adela Liculescu s-a dezvăluit ca o interpretă foarte sigură, entuziasmând publicul din sală cu forța trăirii ei.

În continuarea programului a urmat Yeon-Min Park, care a interpretat Concertul nr. 3 în re minor pentru pian și orchestră op. 30 de S. Rahmaninov, într-o manieră foarte emoțională și romantică, dirijorul construind un acompaniament suplu în introducere, creând spațiu sonor unisonului pianistic redat cu multă melancolie și claritate. Pianista s-a născut în anul 1990 și studiază la Universitatea de Muzică și Teatru din Hanovra, la clasa profesorului Bernd Goetzke, iar experiența sa de cânta cu orchestra s-a simțit în precizia cu care pianul a dialogat cu celelalte instrumente.

S-a profilat o viziune perfect romantică din punctul de vedere al expresivității Yeon-Min Park dovedind fermitate și o implicare emoțională deosebită.

Ultima interpretare a fost cea a unui concert polonez, de către un pianist polonez. Marcin Wieczorek, cel mai tânăr dintre finaliștii acestei ediții, s-a născut în 1996  și a studiat la Academia de Muzică din Bydgoszcz cu profesorul Stefan Wojtas. Concertul nr. 1 în mi minor pentru pian și orchestră op. 11 de F. Chopin a fost interpretat cu multă atenție la notațiile din partitură, demonstrând astfel grija pentru intențiile compozitorului. Orchestra Filarmonicii „George Enescu” a prezentat o introducere deosebită, cu o frazare legato foarte reușită, surprinzând de asemenea prin dramatismul unor și prin calitatea solo-urilor instrumentale.  Neliniștea pianistului, probabil izvorâtă din insuficienta experiență a cântatului cu o orchestră, a creat o interpretare mai degrabă agitată a concertului, cu părți lirice unde se simțea nevoia de mai mult calm. Comunicarea solistului cu dirijorul a fost foarte firească, demonstrând astfel siguranța interpretului pe textul muzical. Interpretarea a fost precisă, Marcin Wieczorekl lăsând loc expresivității pe întreg discursul muzical, iar stăpânirea tehnică a tuturor dificultăților a fost cu adevărat impresionantă.

Triunghiul Dirijor-Solist-Orchestră, a fost un real spectacol pe întreg parcursul etapei finale de la categoria de pian. Maestrul John Axelrod alături de membrii Orchestrei Filarmonicii „George Enescu” au susținut competitorii în aceste momente deosebit de importante. Anunțarea premiilor a fost făcută de Cristina Ortez, președinta juriului, membrii fiind Dana Borșan, Hyoung-Joon Chang, Philippe Dinkel, Peter Jablonski, Andrei Pisarev, Roland Pontinen, Josu de Solaun si Zhe Tang. Organizarea Concursului Internațional „George Enescu” a dat din nou dovadă de adaptabilitate prin formarea juriului în sistem hibrid: trei dintre cei nouă membri ai juriului urmărind interpretările competitorilor prin transmisiune online. Modul de a organiza concursul atât online le-a dat tinerilor pianiști speranța că în fața lor încă sunt șanse de a evolua. Cele 3 premii, câștigate respectiv de: Yeon-Min Park, Coreea de Sud (I), Adela Liculescu, România (II) și Marcin Wieczorek, Polonia (III), au valorat în total peste treizeci de mii de euro, oferind astfel tinerilor pianiști posibilitatea reală de a continua dezvoltarea lor artistică. Premiile în bani au fost suplimentate de invitația de a concerta în Festivalul Internațional „George Enescu” în ediția 2021. Ca o concluzie, nivelul artistic al acestei ediții a fost surprinzător de bun, dacă luăm în considerare impedimentele apărute în domeniul artistic în lunile ce au precedat desfășurarea Concursului Internațional George Enescu 2020-2021.

 

Articol realizat de Eliza Puchianu