Filarmonica de Stat „Moldova”

Filarmonica de Stat „Moldova” din Iaşi a avut concertul inaugural la 9 octombrie 1942, sub bagheta lui George Enescu.

După anul 1942, repertoriul orchestrei simfonice ieşene a devenit o preocupare principală pentru muzicieni. Profesorul Radu Constantinescu – primul director – şi ceilalti susţinători ai instituţiei nou constituite concepuseră un ansamblu capabil să abordeze repertoriul simfonic reprezentativ şi astfel, în primul ei deceniu de existenţă, orchestra şi-a însuşit un repertoriu simfonic divers, ce a constituit baza naşterii de mai târziu a stilului interpretativ propriu.

În anul 1962, la pupitrul orchestrei simfonice ieșene vine tânărul dirijor Ion Baciu, al doilea moment de răscruce în viața Filarmonicii, după crearea Corului (în anul 1953),

Ion Baciu devine în scurt timp o personalitate a Iașului muzical și, după o perioadă de tatonări, pornește proiectul „orchestre-super”, prin întinerirea ansamblului simfonic cu studenți ai Conservatorului. Sesizând anumite caracteristici specifice școlii instrumentale ieșene – existența, de pilda, a unei disponibilități locale aparte pentru instrumentele de coarde – pornind de asemenea de la unele afinități proprii, Ion Baciu va crea ceea ce maestrul Elenescu a numit „o echipa simfonica”, iar muzicologul Iosif Sava – „Stradivarius-ul lui Baciu”.

Un moment culminant al epocii Ion Baciu îl constituie interpretarea la Iași, in 1975, apoi la București, in 1981, cu prilejul Centenarului nașterii lui George Enescu, a operei „Oedip”. Dovedind cu aceasta ocazie remarcabile calitati de compozitor, orchestrator, regizor și scenograf, maestrul Ion Baciu a realizat o versiune de concert a capodoperei enesciene primită cu entuziasm de către public.

După anul 1970, orchestra devenise deja un ansamblu cu personalitate artistică și Ion Baciu o lansează în viață muzicala a țării, apoi, foarte curînd, peste hotare. Din 1971, în fiecare an au loc turnee care stimulează ascensiunea artistică a ansamblului și îi facilitează contactul cu repertoriul nou și divers, creindu-i capacitatea de adaptare la orice stil si gen componistic.

In perioada 1980-1991, Cvartetul Voces activează ca ansamblu permanent al Filarmonicii ieșene.

Filarmonica ieșeană a devenit astfel o prezență artistică remarcata și apreciată nu o data, pe scenele de concert din țară – in primul rand cele bucureștene – și din strainatate: Sala „Beethoven” de la Bonn, Teatrul antic de la Macerata (Italia), Concertgebouw din Amsterdam, Meistersingersaal din Nurnberg, Sala „Edvard Grieg” din Bergen (Norvegia), Salle Gaveau din Paris, Auditorium-ul din Madrid, Gewandhaus din Leipzig, Tonhalle din Zurich, Gasteig de la Munchen… De asemenea la New York, Washington, Chicago, San Francisco, Boston si Los Angeles ori la Vancouver, Edmonton, Ottawa, Toronto, Montreal…

De peste două decenii, Orchestra simfonica a Filarmonicii ieșene susține anual etapa finala și gala laureaților la Concursul International „Grand Prix Maria Callas” de la Atena (prima participare in 1990).

Roadele miilor de ore de repetiție cu Ion Baciu nu au intirziat sa apară. După mai mult de patru decenii, muzicienii Filarmonicii sunt cunoscuți datorită profesionalismului, exigenței, disciplinei, toate dublate de un inepuizabil entuziasm.

Datorită existenței celor doua ansambluri artistice ale Filarmonicii iesene – Orchestra simfonica si Corul Academic „Gavriil Musicescu” – a fost posibilă prezentarea unor lucrari din repertoriul vocal-simfonic și de operă, precum și un impresionant numar de piese a cappella – capodopere romanești și universale. În prezent, disponibilitățile repertoriale ale artiștilor Filarmonicii din Iași sunt practic nelimitate: de la clasic la contemporan; simfonic, vocal-simfonic, opera, cameral; muzica cultă și de divertisment, jazz simfonic, muzică de film  etc.

Paralel cu prezența scenică, ansamblurile Filarmonicii ieșene au inregistrat zeci de ore de muzică, din cele mai diverse genuri și perioade, românească și straină, pe disc, la radio și la televiziune.

În anul 1986, dirijorul Ion Baciu a părăsit Filarmonica și Iașul, fiind urmat la pupitrul orchestrei – timp de 13 ani – de Gheorghe Costin (1988-2001). In perioada 1995-2001, alături de Gheorghe Costin, la pupitrul orchestrei ieșene a activat tânărul și talentatul Camil Marinescu; iar din 1998 până în 2009, celor doi li s-a adăugat al treilea – Alexandru Lascae.