Franco Fagioli

Franco Fagioli este universal recunoscut ca fiind unul dintre cei mai buni contratenori din ziua de astăzi. Vocea lui, cu gama sa uriaşă de trei octave, a fost lăudata în unanimitate pentru frumusețea sa, în timp ce tehnica sa a stabilit noi standarde de performanță.

Fagioli s-a născut în San Miguel de Tucumán în nordul Argentinei. Perfecţionarea să timpurie ca pianist în orașul său natal a fost urmată de studii vocale la Instituto Superior de Arte de la faimosul Teatro Colón din Buenosa Aires, unde, îndemnat de renumitul bariton Ricardo Yost, pianista Celina Lis și de profesoara sa Annelise Skovmand, el a început să se perfecţioneze ca contra-tenor.

Faima sa internațională a venit în 2003, când a câștigat prestigiosul premiu Bertelsmann „Neue Stimmen”. Curând, a început să susţină concerte în locaţii majore precum Théâtre des Champs-Elysées, Teatrul Carlo Felice, Genoa, Teatro Colón, casele de operă din Essen și Bonn, precum și la Festivalurile Innsbruck, Halle, Karlsruhe și Ludwigsburg (interpretând rolul principal în Ezio de Gluck, acum disponibil pe CD la Oehms Classics / SWR). El a lucrat cu dirijori precum Riccardo Muţi, Rinaldo Alessandrini, Gabriel Garrido, Nikolaus Harnoncourt, Michael Hofstetter, René Jacobs, José Manuel Quintana, Reinhard Göbel, Marc Minkowski și Christophe Rousset.

Interpretarea sa în opera Giulio Cesare din Zurich a făcut senzație, fiind repetată în Oslo (2007) și Karlsruhe (2008). Anul 2009 a însemnat pentru Fagioli spectacole aclamate pe scară largă în rolul lui Demetrio în Berenice de Handel (dirijat de Alan Curtis, și, de asemenea, lansat la Virgin Classics), și Teseo în Handel sub conducerea lui Konrad Junghänel la Stuttgart Staatsoper (disponibil la Carus / SWR ca înregistrare live pe CD). În Stuttgart a susţinut, de asemenea, primul său recital solo European: o performanță sold-out, care a ridicat publicul în picioare. Apoi a realizat o revenire remarcabilă în patria sa având roluri principale în opera Orfeo ed Euridice de Gluck la Teatro Colon, și, interpretându-l pe Telemaco în premiera argentiniană a operei Il ritorno d’Ulisse in patria de Monteverdi în Buenos Aires Lirica.

În februarie 2010, a adăugat un alt rol pe lista de eroi a lui Handel, Ariodante (din nou, în Karlsruhe) și în luna aprilie a făcut debutul în SUA în cadrul aclamatei producțiii Giasone de Cavalli pusă în scena la Chicago Opera Theater şi regizată de Christian Curnyn. În luna mai s-a întors în Argentina pentru a interpreta rolul poetului spaniol Federico García Lorca în Ainadamar de Osvaldo Golijov , lucrare pusă în scenă la Argentino Teatro din La Plata, ca parte a aniversării de 200 ani de la înfiinţarea țării, în timp ce august a însemnat prima sa apariție la Valle d’Itria festival în Martina Franca, intepretându-l pe eroul Bertarido, în Rodelinda de Handel: prima sa colaborare cu dirijorul Diego Fasolis. Pentru această interpretare el a fost numit „Cel mai bun contratenor al anului” de revista italiană L’Opera.

Discul solo Canzone e cantate  înregistrat de Fagioli lansat în noiembrie 2010 a impresionat puternic criticii, care au comparat interpretarea acestuia cu cea a Ceciliei Bartoli. În timpul acestui sezon, renumita diva l-a invitat pentru a cânta alături de ea în concerte la Bruxelles și Londra, primind din nou recenzii „rave”. El a cântat Nerone în două producții ale Monteverdi, L’incoronazione di Poppea (la Opera din Köln și Semperoper, Dresda) și Hamor în oratoriul Jephtha de Handel în Halle și Göttingen. În vara s-a întors la Martina Franca ca Arsace în Aureliano în Palmira de Rossini, unicul rol de opera al compozitorului scris pentru castrato. Pentru realizările sale a fost distins cu Premiul Abbiati, cel mai prestigios premiu al criticilor de muzică din Italia.

Sezonul 2011/12 a fost încununat cu multe apariții în concerte (Froville, Heidelberg, Karlsruhe: Gala der Countertenöre, Schwetzingen, Dortmund: Stabat Mater de Pergolesi, Budapesta: La Tempesta de: J.C. Bach) și noi producții ale Giulio Cesare (la Opera din Helsinki), Poro (rolul principal pentru Hallische Händel Festspiele) și Rinaldo (Teatro Colón). El a demonstrat o versatilitate extraordinară în interpretarea rolului de sopran a lui Arbace în Artaserse de Hasse la Martina Franca în iulie (un rol scris pentru Farinelli), și, o lună mai târziu, la Festivalul de la Salzburg sub Marc Minkowski, cântând un alt alto castrato solicitant de Handel, Andronico în Tamerlano.

Sezonul curent a început cu un proiect de un succes enorm: producția, turneul și înregistrarea (la Virgin Classics) a unei capodopere redescoperite, ultima operă de Leonardo Vinci, Artaserse (1730, stabilind un libret foarte similar cu Hasse), în care Fagioli a intepretat din nou rolul lui Arbace, conceput inițial pentru un alt castrato eminent, Giovanni Carestini. Proiectul a fost un succès fou în Franța, Germania și Austria, primind recenzii extatice și ovații în picioare în fiecare locaţie. Spectacole extrem de aplaudate în continuare au inclus Solomon de Handel, la Theater an der Wien și Isacco, figura del Redentore de Jommelli, în Salzburg; și secularul Aci în Polifemo de Porpora  (un alt rol al lui Farinelli), precum și o apariţie ca solist la concertul anual al galei German AIDS Foundation. La începutul verii cântă Bertarido în Rodelinda de Handel în Cracovia, și apoi va susţine recitaluri cu Accademia Montis Regalis sub Alessandro de Marchi.

2013/14 debutează cu lansarea unei înregistrări importante sărbătorind moștenirea celebrului castrato Gaetano Majorano, numit Caffarelli, rivalul extrem de talentat al lui Farinelli, cunoscut pentru glumele sale din spatele cortinei dar şi pentru succesele sale pe scenă: aproape toate piesele de pe acest CD sunt înregistrări în premieră mondială, și promite să fie un eveniment major din calendarul de înregistrări. Se va organiza, de asemenea, o serie de concerte legate de această înregistrare. Pe scenă, Fagioli va cânta Athamas într-o nouă producție a Semele de Handel, la Teatrul Cuvilliers, Munchen, Riccardo Primo la Badisches Staatstheater, alte spectacole ale lui Artaserse de Vinci în Franța, Germania și Țările de Jos, și Sesto în La Clemenza di Tito de Mozart. El extinde în continuare repertoriul său cu un nou program de concerte explorand muzica scrisă pentru ultimii dintre celebrii castrato de opera, Giambattista Velluti. (Iunie 2013)