Interviu cu Iskander Abdibaitov, Chief Officer Corporate Development Rompetrol

Iskander Abdibaitov, Chief Officer Corporate Development Rompetrol, ne-a acordat un interviu despre ce înseamnă provocarea pandemiei și susținerea evenimentelor culturale de către Rompetrol, precum și despre parteneriatul de tradiție cu Festivalul Enescu.

Ediția din 2021 a Festivalului, așa cum a fost cazul și cu Concursul Internațional George Enescu, se desfășoară sub auspiciile pandemiei. De ce a rămas o prioritate pentru Rompetrol susținerea acestor evenimente culturale, în momente în care marile companii s-au regrupat către alte cauze, cu precădere din domeniul medical?

Pandemia a fost o provocare – si pentru companii, si pentru toti oamenii la nivel personal si profesional. Dar chiar si intr-un context economic si sanitar difícil Rompetrol a continuat sa fie un pilon de stabilitate pentru economía nationala si regionala (prin asigurarea locurilor de munca, investitii sustinute, contributii la búgetele locale si centrale).

Si noi am directionat o mare parte din buget catre sprijinirea sectorului medical si gestionarea pandemiei, dar in egala masura investitiile noastre in industriile creative si parteneriatele traditionale au continuat pentru ca am investit timp, energie, incredere, am creat legaturi deosebite cu oamenii din spatele proiectelor noastre.

In astfel de situatii solidaritatea si sprijinul sunt foarte importante, pentru a transmite un mesaj de incredere si a sustine continuitatea unor evenimente culturale de prestigiu, si implicit pe toti artistii muzicieni ce promoveaza frumosul, iubirea pentru muzica clasica si valorile ramase mostenire de la compozitorul roman.

Este o onoare pentru Rompetrol de a fi de 12 ani partener principal al evenimentului, să sprijinim mai ales în această perioadă de pandemie un eveniment cultural de amploare. Și Rompetrol și George Enescu sunt branduri puternice, care reprezintă și promovează corect imaginea României la nivel internațional, având la bază valori precum creativitate, mândrie națională, voință și determinare.

Prin solidaritate și implicare am construit acest parteneriat, și tot împreună cu partenerii noștri vom depăși și provocările pandemiei, vom merge mai departe, și vom contribui la dezvoltarea României.

Rompetrol este partener al Festivalului și Concursului Internațional George Enescu de mai bine de un deceniu. Care sunt valorile (comune) este ceva ce il face diferit/special între toate proiectele culturale pe care le susțineți?

De 12 ani, in Rompetrol, septembrie este luna lui Enescu si a muzicii clasice, fie ca vorbim de Festival sau de Concurs. Si nu doar ne bucuram de muzica celor 2 evenimente, dar o si promovam si incercam sa o facem accesibila unui public cat mai larg la nivel national, fie ca vorbim de comunicari dedícate pentru angajati si parteneri business, sau introducerea unui playlist de muzica clásica in benzinarii si in aplicatia de mobil Rompetrol go.

Brandul George Enescu, reprezinta un diferentiator pentru brandul de tara al Romaniei; ambele produse culturale de exceptie – Festivalul si Concursul – dau motive de mandrie oricarui roman si institutie a statului, iar noi, Rompetrol, in calitate de parteneri, ne bucuram ca putem contribui cu o mica parte la aceasta poveste muzicala de succes.

Sunteți un partener vechi al Festivalului, ce aduce la nivel sufletesc, atât dumneavoastră, cât și echipei Rompetrol, participarea la concertele de muzică clasică și atmosfera Festivalului?

Desi suna a cliseu – este foarte multa bucurie si recunosti

nta ca suntem parte din istoria recenta a Festivalului. In acelasi timp – in fata geniului lui Enescu, suntem umili si privim cu curiozitate fiecare concert si interpretare, ne bucuram de orchestre si muzicieni si ca putem impartasi aceasta “istorie din iubire” si cu alti melomani.

 Ce concerte și recitaluri vă atrag cel mai mult din programul jubiliar al Festivalului? Există vreun artista sau vreo formație care este preferatul/ preferata dvs?

Programul de anul acesta este foarte generos – ne bucura constanta prezenta a unor mari orchestre – London Symphony Orchestra, Orchestra Regala Concertgebouw din Amsterdam, Orchestra Academiei Nationale Santa Cecilia, a maestrilor dirijori – Sir Simon Rattle, Valery Gergiev, si, bineinteles, revederea in concerte a laureatilor Concursului George Enescu.

Concertul de inchidere din 26 septembrie, prezentat de Rompetrol, dirijat de Daniel Harding are un program deosebit, cu Wagner, Dvorak, si Bruckner, si aproape ca se poate numi premiera – ‘Pastorale – Fantaisie pour petit orchestre’ a lui George Enescu, compozitie ce a avut nevoie de 118 ani sa ajunga din nou in sala de concerte (fapt ce il datoram dirijorului Gabriel Bebeselea care a analizat, transcris, editat manuscrisul din perioada ‘de tinerete’ a lui Enescu). Iar pentru mine personal este o bucurie sa il ascult si descopar pe Enescu in concertele marilor orchestre, si ma bucur ca au existat colaborari intre muzicieni romani si kazahi, si chiar Gabriel Bebeselea a dirijat un concert in Kazahstan.

Sunteți familiarizat cu publicul Festivalului Enescu și cu semnificația pe care Festivalul o are pentru iubitorii de muzică – ce credeți că va fi diferit la ediția din 2021 și cum vă așteptați să găsiți publicul Festivalului, după un an în care oamenii nu au putut să mai meargă în sălile de concerte?

Este un moment aniversar – 140 de ani de la nasterea compozitorului roman, a 25-a editie de Festival, si simt deja multa emotie si nerabdare in randul publicului (si vad asta in special la colegii mei din Rompetrol). Sunt 4 saptamani de concerte deosebite dupa un an si jumatate de restrictii generate de pandemie si cu putine proiecte culturale cu public, este o nevoie fireasca de a fi din nou in sala, de reconectare cu artistii. Canalele digitale ne dau acces la foarte multe evenimente, dar ne priveaza de linistea si emotia salii de spectacol, de aplauze, de encore, de discutiile dupa concert.

Festivalul Enescu din acest an are o dublă semnificație – marchează 140 de ani de la nașterea muzicianului George Enescu precum și Jubileul Festivalului – cea de-a 25-a ediție. Dacă ar fi să transmiteți publicului larg un mesaj despre George Enescu si despre Festivalul Enescu, ce ați spune?

Multe din compozitiile lui Enescu au ca inspiratie folclorul romanesc; iubirea si dorul pentru zonele natale se simt din muzica lui. Romanii sunt mandri de Enescu, de cum a folosit elemente culturale romanesti si le-a promovat la nivel international prin muzica lui.

Sa ne lasam cu totii inspirati de Enescu, de valorile lui, sa le asimilam si sa ne ghideze permanent, pentru ca doar cu leadership personal, cu responsabilitate si un compas moral puternic putem trece peste provocari si pandemii.

Iar Festivalul International George Enescu sa continue, cu un public national si international din ce in ce mai numeros, cu sali de spectacole demne de muzica si numele compozitorului roman, cu parteneri implicati!