Prof. Dr.-Ing. Hans-Jörg Bullinger, Chairman of the Board of Trustees, Wilo-Foundation: “Oamenii ne-au perceput ca pe niște ambasadori culturali ai României”

Începând cu ediția din 2014, Concursul Enescu are un partener cultural din Germania – WILO Foundation, creată în urmă cu cinci ani de către antreprenorul și filantropul Jochen Opländer, împreună cu cei trei copii ai săi. Fundația urmărește susținerea tinerilor din domenii precum cultura, educația, sportul și asistența socială, datorită contribuției acestora la binele societății. Am discutat cu Prof. Dr. Ing. Hans-Jörg Bullinger, Președinte al Consiliului Director Wilo Foundation și doctor în inginerie mecanică, despre implicarea Fundației Wilo în susținerea Concursului Enescu. Fondator al Institutului Fraunhofer pentru Inginerie Industrială, distins recent cu Ordinul Crucea Federală de Merit, în regim de Ofițer, de către Președintele Germaniei, prof. Dr. Ing. Bullinger povestește despre puterea muzicii de a crea legături între țări și culturi, dar și despre modul în care muzica și ingineria mecanică se pot modela reciproc.

După cum susține Wilo Foundation, arta și cultura contribuie în mod semnificativ la armonia internațională. Muzica nu numaică inspiră, dar are, de asemenea, puterea de a crea legături puternice între țări și culturi. Puteți să ne povestiți cum a fost experiența din anul 2014, atunci când echipa Wilo Foundation a venit la București special pentru Festivalul și Concursul Internațional George Enescu?

Acest eveniment cultural a fost primul proiect susținut de Wilo Foundation în Europa de Sud – Est. Vizitasem de mai multe ori România, dar nu participasem niciodată la un festival de muzică clasică organizat aici. Când am ajuns la București în urmă cu doi ani, am învățat foarte multe lucruri despre Festivalul Internațional George Enescu și despre tradiția sa remarcabilă. Ne-a încântat să vedem atât de mulți tineri de peste tot din lume care participau la competiție și la concerte. Din momentul în care ne-am decis să susținem acest festival, am primit foarte multe reacții pozitive nu numai din România, ci și din Germania. Cred că oamenii ne-au perceput ca pe niște ambasadori culturali ai României.

Wilo Foundation a fost Partenerul Cultural al Finalei cu orchestră – secțiunea Pian, a Concursului Internațional George Enescu 2014. Anul acesta, sunteți din nou partenerii acestei finale. De ce credeți că este important să le oferim oportunități noi tinerilor?

Concursurile internaționale, așa cum este și Concursul George Enescu, îi ajută pe tinerii muzicieni excepționali să-și dezvolte cariera într-un cadru internațional și, prin urmare, să-și extindă audiența. În felul acesta, muzicienii ar putea întâlni persoane importante, experți sau jurnaliști din domeniul muzical care i-ar putea susține în demersul lor de a ajunge mari artiști.

La nivel personal, pe lângă pasiunea pe care o aveți pentru muzică, sunteți de profesie inginer și un bine cunoscut manager de top în domeniul inovării, cu numeroase premii și titluri celebre. Credeți că muzica și ingineria mecanică se pot modela reciproc?

Așa cum bine știm cu toții, mulți oameni de știință sunt foarte interesați de muzica clasică. Din punctul meu de vedere, acest lucru se întâmplă pentru că ambele sfere sunt captivante și complexe, în același timp. Sunt multe aspecte de descoperit în universul muzical, dar mulți oameni încă nu au experimentat acest lucru. S-ar putea să fie mai dificil să empatizezi cu muzica clasică, față de cea pop, spre exemplu. Ai nevoie de mulți ani de experiență în audiție muzicală ca să poți înțelege bine acest tip de muzică. Prin urmare, Wilo Foundation sprijină, de asemenea, proiecte prin care tinerii întâlnesc artiști și asistă la diferite repetiții ale unor concerte de muzică clasică.

Public Concursul Enescu 2016 Semifinala Violoncel_11 septembrie

Mesajul cheie al ediției de anul acesta a Concursului Internațional George Enescu este „Trăiește-ți visul”. Ne dorim ca publicul să fie conștient de faptul că muzicienii își trăiesc visul de a urca pe scena Concursului Enescu, să îi sprijine pe aceștia reflectând, bucurându-se și chiar împărtășindu-și propriile visuri. I-am rugat pe artiști și pe publicul larg să ne spună care sunt visurile lor printr-o aplicație pe Facebook și pe site-ul nostru. Am dori să vă întrebăm, de asemenea, ce sfaturi le-ați da muzicienilor tineri care vor participa la concurs?

Motto-ul meu profesional este „geht nicht – gibt es nicht”, o expresie germană care s-ar putea traduce prin faptul că nu poți accepta că ceva nu funcționează sau că nu-l poți face să funcționeze. Trebuie să te străduiești să faci lucrurile să meargă așa cum se cuvine.

19 sept_Finala vioara_17_fotoCatalinaFilip

 

Campania noastră de comunicare a fost inspirată din faptul că visurile ne modelează viața, atât ca indivizi, cât și ca societăți. Doriți să împărtășiți cu noi un vis pe care l-ați avut și care a avut un impact major asupra vieții dumneavoastră?

Oh, de fapt, am avut diferite visuri în viața mea. În ceea ce privește profesia, am visat să devin profesor de școală vocațională, dar cumva am urmat un parcurs profesional diferit. Cu toate acestea, trebuie să recunosc că îmi face  mare plăcere să susțin cursuri și ateliere de lucru pentru studenți. Așa că, dacă ești norocos, te poți te poți conecta la visurile tale în viitor, într-o formă sau alta.

toti trei 11_fotoCatalinaFilip

Wilo Foundation își concentrează eforturile pe anumite zone geografice, pe subiecte cheie pentru viitor: mediu/apă și tehnologie, promovarea talentelor, armonia globală și responsabilitatea regională. Care credeți că sunt lucrurile necesare pentru o viață mai bună și care ar fi rolul unei competiții internaționale din perspectiva îndeplinirii visurilor noastre?

Familia Opländer, cea care a înființat Wilo Foundation, și consiliul său director au convingerea că promovarea tinerilor este foarte importantă pentru a avea o societate sănătoasă. Din acest motiv, familia fondatoare a decis să sprijine nu numai știința și educația, ci și cultura, sportul și asistența socială. Din punctul nostru de vedere, o competiție muzicală implică multe aspecte: încurajează tinerii muzicieni, oferă o audiență internațională și notorietate pentru tinerii artiști, ajută la menținerea patrimoniului cultural într-o formă cât mai bună și susține identitatea culturală.