For full functionality of this page it is necessary to enable JavaScript. Here are the instructions how to enable JavaScript in your web browser Ce vedem pe scenele Festivalului Internațional George Enescu: duminică, 15 septembrie 2019 | George Enescu Festival

Ce vedem pe scenele Festivalului Internațional George Enescu: duminică, 15 septembrie 2019

În acest an, 14 opere în concert vor fi auzite pe scenele Festivalului

Un număr de 14 opere în concert sunt incluse în programul Festivalului în ediția sa din acest an. O opțiune asumată și de maestrul Vladimir Jurowski, Director Artistic al Festivalului Internațional George Enescu care a afirmat la deschiderea ediției: ”[… programul scoate în evidență preocuparea noastră pentru lumea operei, prezentând o varietate de capodopere, de la mai marii din epoca barocă și până la elitele teatrului muzical din secolul al XX-lea. Cred că opera, mai mult decât orice altă formă de artă, poate aduce împreună muzica și textul, sunetul și viziunea, individualul și globalul, ca să examineze profund și să exploreze acele întrebări care ne încearcă și ne definesc pe toți, ca artiști și ca oameni.

O operă în concert este și cea care se anunță a fi evenimentul muzical central din programul zilei de 15 septembrie prin complexitatea sa, prin faptul că este o premieră pentru România și prin faptul că povestea de pe scenă este însoțită de proiecții video. Este vorba de opera „Peter Grimes”, a compozitorului britanic Benjamin Britten, care va avea loc de la ora 19.30, pe scena Sălii Mari a Palatului.

Opera va fi interpretată de Orchestra Națională a Radiofuziunii Române și de Corul Academic Radio sub bagheta dirijorului Paul Daniel. Ciprian Țuțu este dirijorul corului, iar artista vizuală Carmen Lidia Vidu semnează viziunea și regia multimedia a spectacolului.

În distribuție: tenorul Ian Storey – Peter Grimes, soprana Lise Davidsen – Ellen Orford, contralto Catherine Wyn-Rogers – Auntie, baritonul Christopher Purves – Balstrode, mezzosoprana Diana Montague – Mrs. Sedley, basul Joshua Bloom – Swallow, baritonul Huw Montague Rendall – Ned Keene, tenorul Michael Colvin – Bob Boles, tenorul Bonaventura Bottone – Reverendul Horace Adams, basul Barnaby Rea – Hobson, soprana Solomia Lukyanets – nepoata 1, soprana Rhian Lois – nepoata 2.

Benjamin Britten a fost un compozitor britanic de frunte de la mijlocul secolului XX, ale cărui opere erau considerate cele mai bune creații engleze de la cele compuse de Henry Purcell. Opera sa Peter Grimes (compusă în 1945, pe un libret de M. Slater, după poemul lui George Crabbe – The Borough) a avut un foarte mare și neașteptat succes de public, plasându-l pe Britten în fruntea compozitorilor de operă din secolul XX.

Opera spune povestea pescarului Peter Grimes și relația lui cu lumea micului burg pescăresc în care trăiește. Britten spune că în opera lui este vorba de ”lupta individului împotriva maselor. Cu cât societatea este mai vicioasă, cu atât individul este mai vicios”. Tema operei i-a fost inspirată de poemul englez din secolul XVIII, scris de George Crabe – The Borough, pe care Britten îl descoperă întâmplător într-o carte găsită pe raftul unui anticariat și care îi amintește imediat de lumea micului său orășel natal, Suffolk.

Se pare că povestea lui Peter Grimes continuă să provoace conexiuni inedite, din moment ce declanșează un flashback similar și Lidiei Vidu, născută și ea într-un sat pescăresc de la Dunăre, care mărturisește despre creația pe care a pregătit-o: ”Când am citit și am ascultat Peter Grimes, am încercat să retrăiesc o realitate, cea din satul meu de pescari. […] Am trăit în lumea lui Peter Grimes. Îl cunosc personal. Îl înțeleg. Mă uit la lumea din jurul lui și îi cunosc pe toți. Muzica e senzațională. Sunt cucerită pe viață.”

Programul zilei de 15 septembrie începe la ora 11.00, când la sala Auditorium a Muzeului Național de Artă are loc recitalul lui Gerhard Oppitz, la pian în dialog cu violonistul Dan Zhu – un concert din seria Recitaluri și concerte camerale.

În program: Sonata nr.1 în re major pentru vioară și pian – de L.v. Beethoven, Suita pentru vioară şi pian „Impresii din copilărie” – de G. Enescu, Mythen – de Karol Szymanowski și Sonata în mi bemol major pentru vioară și pian – de R. Strauss.

Cei doi muzicieni s-au cunoscut în urmă cu șapte ani la un festival din SUA, și-au admirat reciproc talentul, s-au împrietenit și de atunci cântă adesea împreună. Vin pe scena festivalului cu un program în care au inclus o piesă auzită rar în România – Mythen, a compozitorului de secol XX, Karol Maciej Szymanowski considerat a fi unul dintre cei mai mari compozitori polonezi, alături de Frédéric Chopin. Ei vor cânta și o compoziție a lui George Enescu, despre care Gerhard Oppitz mărturisea într-un recent interviu: ”Trebuie să spun că Suita „Impresii din copilărie” de Enescu, pe care o vom cânta la București, a fost o descoperire completă și nouă pentru mine. Nu o știam înainte și cred că este o compoziție superbă, care ar trebui cântată mai des.”

Gerhard Oppitz este un foarte apreciat pianist de concert și profesor la Hochschule für Musik und Theater München. Ca solist a apărut alături de mai mulți dirijori și orchestre celebre ale lumii. În 1977, la vârsta de 24 de ani, Oppitz a fost primul german care a câștigat prestigiosul Concurs Internațional de Pian Arthur Rubinstein de la Tel Aviv. Repertoriul său de concert, foarte bogat, include cicluri complete de pian cu lucrări de Schubert, Grieg, sonatele lui Beethoven și Mozart și, mai ales, cu operele complete ale lui Johannes Brahms.

Dan Zhu este un tânăr și foarte talentat violonist chinez, apreciat de critică pentru sunetul său ”strălucitor” și pentru tehnica sa impresionantă. Este invitat să cânte alături de orchestre mondiale de top, sub conducerea unor dirijori reputați, precum Christoph Eschenbach, Zubin Mehta, Philippe Entremont, Jacek Kaspszyk, Krzysztof Penderecki, Carl St.Clair, En Shao, Muhai Tang, Long Yu. El colaborează, de asemenea, în diverse formule camerale cu pianiștii Gerhard Oppitz, Philippe Entremont, Peter Frankl, Richard Goode, Lang Lang, Jean-Yves Thibaudet, precum și cu alți instrumentiști, printre care Joshua Bell, Nobuko Imai, Gary Hoffman, Mischa Maisky, Paul Meyer. Dan Zhu a colaborat ,de asemenea, cu compozitori contemporani de top, printre care George Benjamin, Gyorgy Kurtag, Krzysztof Penderecki, Gian-Carlo Menotti, Wolfgang Rihm, Tan Dun, Bright Sheng și Xiaogang Ye. Și-a făcut debutul la Carnegie Hall cu concertul de vioară a lui Ceaikovski, la 18 ani. Printre mentorii săi s-au numărat Ivry Gitlis, Gerard Poulet și Aaron Rosand.

Concertul de la ora 13.00, de la Sala Radio este un nou prilej de întâlnire cu muzica contemporană, în seria Muzica Secolului XXI. Repertoriul include compoziții ale unor tineri muzicieni – ca detaliu inedit: media de vârstă a celor patru compozitori interpretați depășește cu puțin 40 de ani. Va concerta Orchestra Filarmonicii din Sibiu, sub bagheta dirijorului Cristian Lupeș, avându-i ca soliști pe Francesco Tristano la pian, interpretându-și propria compoziție și pe Michael Barenboim la vioară.

În program: „Elegia minacciosa” – de Dan Dediu, Concertul pentru pian „Island Nation Free” – de Francesco Tristano, Concertul pentru vioară – de Jörg Widmann, Concert pentru dirijor și orchestră (în primă audiție)de Constantin Basica.

Dan Dediu este un muzician român ale cărui compoziții – orchestrale, de cameră, corale, vocale sau pentru pian – sunt cântate în toată Europa. ”Unde mi-aș încadra muzica în oceanul muzicii noi? […] Cu siguranță, în geografia noastră intimă a stărilor de spirit, există acel mic loc lăturalnic pe care îl numim în România râsu’-plânsu’ (râsul plângând sau plânsul râzând). […] Cred că este ușa din față pentru muzica mea.” – mărturisește autorul despre propria creație.

Este profesor asociat de compoziție și rector la Universitatea Națională de Muzică din București. Este director artistic al Săptămânii Internaționale a Festivalului Muzicii Noi de la București și coordonează Forumul Internațional al Compozitorilor din cadrul Festivalului Internațional George Enescu. Laureat al mai multor premii naționale și internaționale de compoziție (Viena, Dresda, Paris, Berlin, Ludwigshafen, 10 premii ale Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România, Premiul Academiei Române, Premiul Enescu), Dan Dediu este publicat de Editura Muzicală și Peermusic (Hamburg-New York). Lucrările sale au apărut pe CD-uri în România (Casa Radio, Editura Muzicală), Germania (Pro Viva, Cavalli Records, Neos), Australia (Move Records), Olanda (NM Extra).

Despre compoziția inclusă în program, el spune: ”Elegia minacciosa este o miniatură orchestrală în cinci secțiuni și subliniază o emoție intensă și paradoxală: o elegie amenințătoare.”

Urmează în program creația luxemburghezului Francesco Tristano, interpretată la pian chiar de el. Deși foarte tânăr – este născut în 1981 – este un pianist și compozitor experimentat, care compune atât muzică clasică, cât și electronică. În credoul lui artistic, el afirmă: ”Muzica este muzică și indiferent dacă este barocă sau modernă, de dans sau ambientală, încearcă să conecteze mintea și corpul deopotrivă la euforie și sublim.”

Potrivit revistei Bachtrack, Jörg Widmann, următorul autor inclus în program, a fost cel de-al treilea cel mai cântat compozitor contemporan din lume în 2018, după Arvo Pärt și John Williams. Compozițiile lui sunt interpretate în mod regulat de orchestre de prim rang, precum Berliner și Wiener Philharmoniker, Filarmonica din New York, Orchestre de Paris, BBC, dirijate de Daniel Barenboim, Daniel Harding, Kent Nagano, Christian Thielemann, Mariss Jansons, Andris Nelsons și Simon Rattle.

Ultima lucrare din program este o primă audiție a tânărului compozitor român Constantin Basica. Compozițiile lui vizează pe interrelații simbiotice între muzică, proiecții video și interpreți. Lucrările sale au fost interpretate în Europa, SUA și Asia de către artiști și ansambluri precum Ensemble Dal Niente, Ensemble Liminar, ELISION Ensemble, Distractfold, Mocrep, JACK Quartet, Spektral Quartet, kallisti, RAGE Thormbones, line on line, Retro Disco, Opera cu presă proaspătă, Séverine Ballon, Tony Arnold, Karen Bentley Pollick și Olga Berar. Este invitat regulat la marile festivaluri de muzică contemporană din întreaga lume.

Programul zilei continuă cu concertul Orchestrei Filarmonicii Regale din Liège, la Ateneul Român, de la ora 16.30. La pupitrul orchestrei se va afla dirijorul Gergely Madaras, iar solistul concertului va fi violonistul Renaud Capuçon.

În program: Suita a II-a pentru orchestră în do major – de G. Enescu, Concertul nr. 2 pentru vioară și orchestră – de B. Bartók și Simfonia a V-a în si bemol major – de S. Prokofiev.

Virtuozitatea violonistului francez Renaud Capuçon ca solist și muzician de cameră are o solidă confirmare internațională. Cunoscut și iubit pentru modul său poetic de interpretare, pentru profunzimea tonului și tehnica sa impresionantă, el colaborează cu cele mai prestigioase orchestre, artiști și festivaluri din lume.

Interpretează cu orchestre de top, cum ar fi Berliner Philharmoniker, Filarmonica din Viena, London Symphony Orchestra, Orchestra de Cameră a Europei, Orchestre National de France, Orchestre Philharmonique de Radio France, Filarmonica della Scala, Boston Symphony și New York Philharmonic. Printre dirijorii cu care a colaborat se numără Gergiev, Barenboim, Bychkov, Dénève, Dohnanyi, Dudamel, Eschenbach, Haitink, Harding, Paavo Järvi, Nelsons, Nézet-Seguin, Roth, Shani, Ticciati, van Zweden și Long Yu. Programul său în sezonul 2018/19 include spectacole cu Wiener Symphoniker, Orchestre de Paris, Filarmonica din Rotterdam, Camerata Salzburg, Konzerthausorchester Berlin, Filarmonica din New York, National Symphony Orchestra, New World Symphony, Festivalul George Enescu de la București și un tur al Europei cu Sydney Symphony Orchestra.

Programul zilei se încheie cu ”Missa Solemnis”, de L.v. Beethoven, în seria Concertelor de la miezul nopții, de la ora 22:30, pe scena Ateneului Român, în interpretarea Orchestrei Baroce din Freiburg și a Corului Zürcher Sing-Akademie, sub bagheta lui Rene Jacobs.

Soliști: Olina Pastirchack – soprană, Sophie Armsen – alto, Nikolaus Pfannkuch – tenor, Johannes Weisser – bas.

Inițial destinată să fie o liturghie solemnă pentru investirea ca Arhiepiscop a Arhiducelui Rudolph, unul dintre elevii de pian ai lui Beethoven, ”Missa Solemnis” s-a transformat într-o operă de artă care depășea cu mult cerințele liturgice.

Orchestrarea piesei este foarte complexă, ea necesitând un cvartet de soliști vocali, un cor substanțial și orchestră completă. Interpretarea piesei presupune o mare virtuozitate, atât părțile vocale, cât și cele instrumentale fiind foarte solicitante. Toate acestea fac ca piesa să fie interpretată foarte rar.

Orchestra Barocă din Freiburg activează cu succes de peste 30 de ani, abordând un repertoriu ce merge de la baroc, la contemporan, inclusiv prin Extremul Orient. Invitată cu regularitate pe marile scene ale lumii și la cele mai reputate festivaluri, FBO colaborează constant cu artiști de marcă, precum Christian Gerhaher, Isabelle Faust, René Jacobs, Pablo Heras-Casado, Andreas Staier și Kristian Bezuidenhout și are o strânsă alianță cu casa de discuri Harmonia Mundi. Albumele lor au primit premii importante, precum Gramophone Award 2011, ECHO Klassik Deutscher Musikpreis 2011-2016 și 2007, Jahrespreis der Deutschen Schallplattenkritik 2009, 2015 și 2016, Edison Classical Music Award 2008 sau Classical Brit Award 2007.

 

Contacte pentru presă:

[email protected], + 40 746. 124. 388

[email protected], + 04 758. 236. 015

[email protected] , +40 745. 160. 011

 

Despre Festivalul Internațional George Enescu

Ajuns la cea de-a XXIV-a ediție, Festivalul Internațional George Enescu se va desfășura în perioada 31 august-22 septembrie 2019. În sălile de concerte din București, vor urca pe scenă peste 2.500 dintre cei mai valoroși muzicieni ai lumii, având 50 de naționalități și vor fi prezentate 84 de concerte și recitaluri. Ediția din acest an a festivalului totalizează 34 de prezențe în premieră în România: 25 de artiști, printre care Marion Cotillard, Kirill Petrenko, Mitsuko Uchida și nouă dintre cele mai bine cotate orchestre din lume.

Ediția 2019 a Festivalului Enescu își așteaptă publicul la Sala Mare a Palatului, Ateneul Român, Sala Radio și la Sala Mică a Palatului la concerte și recitaluri grupate în jurul a șase mari secțiuni: „Mari orchestre ale lumii”, „Concertele de la miezul nopții”, „Recitaluri și concerte camerale”, „Muzica secolului XXI”, „Mozart Week in Residence” și „Forumul Internațional al Compozitorilor”. De asemenea, vor avea loc concerte și evenimente în Piața Festivalului, conferințe, lansări de discuri și de carte, spectacole extraordinare.

Pentru mai multe detalii: https://www.festivalenescu.ro/