For full functionality of this page it is necessary to enable JavaScript. Here are the instructions how to enable JavaScript in your web browser Rolando Villazón despre Mozart Week in Residence la Festivalul Internațional George Enescu | George Enescu Festival

Rolando Villazón despre Mozart Week in Residence la Festivalul Internațional George Enescu

Muzica lui Mozart e ca un caleidoscop, cu cât privești mai mult cu atât vei vedea culori și forme mai diverse.”

Interviu de Cristina Enescu

Apropiata ediție de anul acesta a Festivalului Internațional George Enescu se poate lăuda cu un program bogat în surprize interesante și motive pentru a ne aștepta la un festival memorabil. Printre acestea se numără faptul că evenimentul se va desfășura nu numai în București ci și în 5 țări, faptul că vor fi 34 de muzicieni care vor performa pentru prima dată în București, un repertoriu extins de opere în concert și o secțiune încă și mai substanțială de muzică clasică contemporană. Printre evenimentele cele mai așteptate se numără Mozart Week in Residence, un program curatoriat și adus de la Salzburg de cunoscutul tenor mexican (și fan pasionat al lui Mozart) Rolando Villazón. Din 2017 el este directorul artistic al Festivalului Mozart Week de la Salzburg, un eveniment anual care are loc în jurul zilei de naștere a lui Mozart, pe 27 ianuarie.

Mozart Week in Residence @ Festivalul George Enescu va include opere în concert (însoțite de surprize recitative și de pantomimă), dar și o expoziție cu obiecte legate de viața lui Mozart (precum vioara lui sau scrisori adresate tatălui său), care își propun să aducă o lumină interesantă asupra muzicii, dar și a personalității lui Wolfgang Amadeus.

Rolando Villazón este un nume binecunoscut printre tenorii de marcă ai scenei internaționale, fiind deopotrivă și regizor de operă, scriitor, caricaturist, Humour Ambassador al organizației caritabile Red Noses Clowndoctors International și indubitabil un împătimit al muzicii care molipsește cu pasiunea sa. Nu e o surpriză că tenorul mexican este un ambasador al lui Mozart, ca director artistic al Festivalul de la Salzburg și curator al Mozart Week in Residence din cadrul Festivalului Enescu întrucât în ultimii ani s-a implicat în mai multe proiecte mozartiene. În plus, felul lui de a fi are un anume simț al bucuriei, o atitudine jucăușă și o abordare senină a muzicii destul de mozartiene. O personalitate vulcanică și totodată voioasă, magnetică, exuberanță și forță interpretativă, un puternic spirit ludic atât pe scenă cât și în afara ei, multă energie comică și o capacitate specială de a atrage oamenii – aceste trăsături îi apropie pe tenorul mexican și pe muzicianul austriac, iar combinația este cel puțin foarte interesantă dacă nu de-a dreptul cuceritoare.

Scopul lui Villazón cu proiectele sale mozartiene este nici mai mult nici mai puțin decât să provoace și să stimuleze curiozitatea și chiar foamea oamenilor față de Mozart. Nu a fost de la început un cântăreț mozartian, a trecut prin Monteverdi și Händel înainte de a ajunge la simplitatea, ingenuitatea și deopotrivă frumusețea complexă a universului lui Mozart prin cele mai importate opere ale acestuia (Don Giovanni, Cosi Fan Tutte, The Abduction from the Seraglio, La Clemenza di Tito, Il re pastore, Lucio Silla).

În 2014 a apărut primul său album solo cu arii pentru tenor de Mozart, inclusiv unele compoziții mai puțin cunoscute, care a marcat finalul unui ciclu de înregistrări a celor șapte opere de maturitate ale lui Mozart la casa de discuri Deutsche Grammophon. În 2017 a devenit directorul artistic al Festivalului Mozart Week de la Salzburg. În 2018 a prezentat un documentar BBC despre Don Giovanni și prima sa reprezentație la Praga, iar anul acesta Villazón a sărbătorit ziua de naștere a lui Wolfgang dedicându-i serenade cu o trupă de Mariachi pe străzile din Salzburg. Tot anul acesta el a fost în întregime autorul programului Mozart Week și a ales ca temă a evenimentului „Mozart is alive” („Mozart trăiește”) – și într-adevăr așa este.

Rolando Villazón a vorbit de curând despre conexiunea sa personală cu Wolfgang Amadeus și despre programul pe care îl aduce în Festivalul Enescu din luna septembrie.

„Când îl întâlnești pe Mozart, găsești realmente cu prieten pentru toată viața”, spuneați. Și de asemenea că l-ați întâlnit cu adevărat în 2010 cu ocazia înregistrărilor operei Don Ottavio, ceea ce v-a stârnit curiozitatea de a-i citi și scrisorile. Care este secretul datorită căruia muzica lui creează dependență, bucurie și entuziasm atât novicilor, cât și pasionaților sau muzicienilor profesioniști?

E o întrebare foarte bună, căreia însă nu sunt sigur că cineva îi poate da un răspuns corect. Există multe argumente muzicale pentru care muzica lui atrage oamenii, e arhitectura compozițiilor, bogăția melodică, dar și o anumită armonie pe care urechea o simte ca ușoară și inteligibilă. Apoi e cu siguranță acea imensă bucurie pe care oricine o poate experimenta în muzica lui, cu sau fără cunoștințe muzicale și desigur, construcția de adâncime, profunzimea muzicală a lucrărilor. Avea un talent particular de a face ceva extrem de dificil să pară incredibil de accesibil. Mozart era foarte talentat, inventiv, creativ. Unii dintre criticii săi au spus că ar fi trebuit să se concentreze asupra a câte o melodie și să o ducă la capăt, dar el avea stilul său propriu, exact acela care face muzica lui atât de spontană și de luminoasă.

Mozart nu a fost un revoluționar sau un vizionar sau cineva care și-a propus să schimbe istoria muzicii. De fapt el a descoperit mai multe lucruri legat de trecut decât de viitor, a preluat elemente de la Bach, Händel, din fugă, din contrapunct, și le-a adăugat propriului său stil de compoziție. Mozart a fost un om al vieții de zi cu zi a timpului său, el nu a încercat să inventeze un univers în sine sau muzica de mâine, ci pur și simplu a creat cea mai frumoasă muzică a acelui prezent. Și tocmai prin asta, el a creat universul muzical perfect al viitorului.

Biografia și compozițiile lui ne pot oferi câteva răspunsuri, dar tot rămâne ceva secret legat de caracterul atât de accesibil al muzicii lui. E o muzică pe care o poți asculta în orice stare de spirit, și mereu îți va dărui ceva minunat.

După niște ani de ascultat și interpretat Mozart, iar acum și în calitate de director artistic al Festivalului Mozart Week din Salzburg, în ce fel continuă să vă surprindă muzica lui?

Cu cât intri mai mult în universul lui, cu atât vei fi mai surprins de fiecare dată, chiar și cu piese pe care le știi deja. În rolul de cântăreț, revenirea la ariile lui în diferite perioade ale vieții tale aduce inevitabil uimirea față de puritatea liniei muzicale, față de ingredientele dramatice ale fiecărui rol. Și cu cât continui să explorezi întregul repertoriu, simfoniile, muzica sacră, muzica de cameră etc, cu atât ți se deschid uși noi în propria ta interpretare a muzicii. La un alt nivel, cu cât citești mai mult despre viața lui (în mod special din scrisorile lui, o sursă extraordinară de informații) cu atât de îndrăgostești mai mult… E ca un caleidoscop, cu cât privești mai mult, cu atât vei vedea culori și forme mai diverse.

Cum ați curatoriat Mozart Week in Residence din cadrul Festivalului Enescu?

Cu speranța că oamenii vor experimenta toate aceste lucruri minunate pe care le-am spus despre el, nu doar câteva din compozițiile lui, ci și ceva din spiritul lui, din omul cu bucurie, cu dans, cu seriozitate, omul iluminat care era. Vom trece prin câteva din scrisorile pe care le-a trimis tatălui său și cred că ele reliefează destul de bine relația specială dintre ei.

Pe scurt, ceea ce vom aduce la Festivalul Enescu este o parte din ceea ce facem la Mozart Week în Salzburg.

Aveți anumite piese preferate dintre obiectele care vor fi expuse la București?

Sincer – totul, toate acele lucruri sunt semnificative și importante. Desigur, un loc special îl ocupă vioara lui Mozart – e cea pe care a compus unele dintre concertele lui, e cea pe care au cântat acele mâini frumoase ale sale. Chiar îți dă fiori asta.

Coperta Album  – Mozart Concert Arias

Credeți că ne bucurăm mai mult de muzica lui Mozart dacă îi cunoaștem puțin personalitatea și biografia sau e muzica lui pur și simplu de-ajuns?

Într-adevăr, cred că e suficient să asculți fantastica lui muzică, mai ales live, la operă sau într-o sală de concerte. Dar e un lucru interesant care li se întâmplă tuturor celor care îi iubesc muzica: pe măsură ce intră în universul lui, în biografia lui, se îndrăgostesc și de Mozart omul. E o bucurie să îi citești scrisorile, indiferent dacă ești doar un cititor sau un muzician, vei învăța mult din ele. E interesant și să vezi ce prieteni avea, pe cine cunoștea. El făcea parte din societatea intelectuală foarte importantă a timpului său, secolul XVIII, vremea Revoluției Franceze și a Iluminismului.

De ce e interesant să îl întâlnești pe Mozart în biografia lui? Cred că din același motiv pentru care e mereu interesant să te întâlnești cu un prieten. Pentru că da – Mozart este un prieten. Mai mult decât oricare alt compozitor, el va deveni prietenul celui care îl ascultă, o parte din viața sa, un însoțitor. Experiența asta o poți avea și numai ascultându-i muzica, dar credeți-mă, vă veți dori să aflați mai multe despre el!

Frumusețea e că, dacă ești doar curios să știi ceva despre viața lui, atunci muzica nu îți va dezvălui nimic. Muzica este liberă, pură, universul lui muzical este independent de biografia lui. Oricine poate să îl asculte în orice moment al biografiei sale personale.

Ce așteptări aveți pentru prima dv. călătorie și experiență concertantă în România?

Nu l-am fi avut pe Mozart așa cum îl știm cu toții astăzi, dacă el nu ar fi călătorit prin Europa, cunoscând și experimentând diferite culturi, muzici, stiluri, limbi. Deci, urmând exemplul maestrului, sunt entuziasmat și aștept cu interes să vin în România cu Mozart Week in Residence și cu concertul pe care îl voi susține și să descopăr Festivalul George Enescu!