For full functionality of this page it is necessary to enable JavaScript. Here are the instructions how to enable JavaScript in your web browser Impresii de concert: Recital Florin Croitoru – Şarmul discret al măiestriei | George Enescu Festival
Concurs_Enescu_16sept_foto-Andrei_Gindac_a28

Impresii de concert: Recital Florin Croitoru – Şarmul discret al măiestriei

 

Violonistul Florin Croitoru a plăsmuit cu ajutorul celor 22 de lucrări interpretate în recitalul susţinut, pe 16 septembrie 2016, la Ateneul Român, atmosfera intimă şi familiară a unei elegant salon vienez de la începutul secolului XX. Fin cunoscător al muzicii lui Fritz Kreisler, artistul, membru în juriul Concursului Internaţional George Enescu şi distinst cu premiul I, în 1992, la Concursul Internaţional „Fritz Kreisler”, a consacrat seara operelor semnate de compozitorul austriac.   

Text de Mădălina Mărgăritescu 

Virtuozul muzician, acompaniat de pianista Verona Maier, şi-a cucerit auditoriul prin ingeniozitate şi rafinamentul sunetului. Te rătăceai în visare când infinita splendoare a armoniilor te purta în epocile trecute.

Echilibrul dintre sunetul modern şi cel din secolul al XVIII-lea s-a reflectat în maniera inconfundabilă de interpretare a violonistului Florin Croitoru. Recitalul a fost deschis cu lucrarea „Preludiu şi allegro” pentru vioară şi pian în stilul lui Gaetano Pugnani (1910), un omagiu adus perioadei baroce.

Jocul nuanţelor din „Tamburina chinezească” (1910) de Kreisler a dezvăluit pasiunea, virtuozitatea maestrului Florin Croitoru. Tehnica eclatantă s-a remarcat şi în piesa muzicală „Humoresque” de Antonin Dvorak. Melanjul creaţiei moderne cu folclorul american a dat naştere unui ritm ce nu încetează să impresioneaze. Interpretarea languroasă a violonistului Florin Croitoru transcende auditoriul într-un spaţiu dominat de frumos.

Nu a lipsit nici încântătoarea compoziţie „Dansul spiritelor binecuvântate” (Orfeu şi Euridice) a lui C.W.Gluck, adaptată de Kreisler, pentru vioară, în 1913. George Enescu spunea despre Gluck că „îmbrăţişează un lirism contemplativ, cu vaste orizonturi, pe care îl include în puterea dramei”. Trecerea de la bucurie la tristeţe a fost marcată şi de renumitele opere „Liebesfreud” (Plăcerile iubirii) şi „Liebeslied” (Tristeţea iubirii) alcătuite de compozitorul austriac

„Dansul spaniol” (1926), o transcriere făcută de Kreisler primului dans aflat în cel de-al doilea act al dramei lirice „La vida breve”(1905) compusă de Manuel de Falla, a încheiat recitalul excepţional oferit de violonistul Florin Croitoru în ritmurile caracteristice muzicii folclorice spaniole.