Pian
FAZIL SAY
Evenimente

Facebook
Twitter
LinkedIn

Cu abilitățile sale pianistice extraordinare, Fazıl Say emoționează publicul și criticii deopotrivă de aproape 30 de ani, într-un mod devenit rar. Concertele cu acest artist sunt concerte diferite; sunt mai directe, mai deschise, mai incitante. Pe scurt: ele merg direct la inimă. La asta trebuie să se fi referit compozitorul Aribert Reimann atunci când, în timpul unei vizite la Ankara în 1986, a avut plăcerea, mai mult sau mai puțin întâmplătoare, de a-l asculta pe tânărul de 16 ani de atunci. L-a rugat imediat pe însoțitorul său, pianistul american David Levine, să vină la conservatorul din capitala turcă, și a făcut-o cu cuvintele care au devenit de atunci un loc comun: „Trebuie să îl ascultați, băiatul cântă ca un diavol”.

Fazıl Say a primit primele sale lecții de pian de la Mithat Fenmen, un pianist care studiase cu Alfred Cortot la Paris. Fenmen – probabil intuind cât de mare era talentul băiatului – i-a cerut elevului său să improvizeze mai întâi în fiecare zi pe teme cotidiene înainte de a se angaja în exercițiile și studiile necesare la pian. În acest angajament cu procesele și formele libere de creație a fost pusă originea uriașului talent de improvizație și a viziunii estetice care formează nucleul imaginii de sine a pianistului și compozitorului Fazıl Say. În calitate de compozitor, Fazıl Say a primit comenzi de la Boston Symphony Orchestra, Orpheus Chamber Orchestra și BBC, Salzburger Festspiele, WDR, Munchner Philharmoniker, Schleswig-Holstein Musik Festival, Wiener Konzerthaus, Dresdner Philharmonie, Fondation Louis Vuitton, printre altele. Opera sa include cinci simfonii, două oratorii, diverse concerte solo și numeroase lucrări pentru pian și muzică de cameră.

Fazıl Say s-a perfecționat ca pianist clasic începând din 1987 cu David Levine, mai întâi la Musikhochschule „Robert Schumann” din Dusseldorf, iar mai târziu la Berlin. În plus, a participat în mod regulat la cursuri de măiestrie cu Menahem Pressler. În plus, tehnica sa remarcabilă i-a permis în curând să stăpânească așa-numiții „cai de luptă” ai literaturii mondiale cu un aplomb uimitor, și tocmai acest amestec de subtilitate în Haydn, Bach și Mozart și de strălucire virtuoasă în operele lui Liszt, Mussorgski sau Beethoven a fost cel care i-a adus în cele din urmă victoria la Concursul Internațional „Young Concert Artists” de la New York, în 1994. Ulterior, Fazıl Say a cântat cu toate orchestrele americane și europene de renume și cu numeroși mari dirijori, dezvoltând un repertoriu divers, de la compoziții de Johann Sebastian Bach la „clasicii” Haydn, Mozart și Beethoven, precum și muzică romantică și contemporană, inclusiv compoziții proprii pentru pian.

De atunci, Fazıl Say a susținut concerte ca invitat în nenumărate țări de pe toate cele cinci continente; ziarul francez „Le Figaro” l-a descris ca fiind „un geniu”. În acest proces, Fazıl Say a apărut de asemenea de numeroase ori ca muzician de cameră. Cu violonista Patricia Kopatchinskaja, de exemplu, a cântat ani de zile într-un duo fantastic; alți parteneri de seamă au fost Maxim Vengerov, Cvartetul Minetti, Cvartetul Modigliani, Nicolas Altstaedt și Marianne Crebassa.

Numeroase săli de concerte, orchestre și festivaluri l-au invitat pe Fazıl Say ca artist în rezidență sau l-au prezentat publicului lor cu portrete și săptămâni de focus în ultimele decenii. Printre acestea se numără, printre altele, Konzerthaus Dortmund, Konzerthaus Berlin, Alte Oper Frankfurt, Wiener Konzerthaus, Tonhalle-Orchester Zurich, hr-Sinfonieorchester Frankfurt, Zurcher Kammerorchester, Dresdner Philharmonie, Camerata Salzburg, Schleswig-Holstein Musik Festival, Rheingau Musik Festival, Bodenseefestival și Festival der Nationen. Alte portrete au fost ascultate la Paris, Tokyo, Merano, Hamburg și în orașul natal al lui Say, Istanbul. În stagiunea 2023/24, va fi Spotlight Artist la Concertgebouw Amsterdam, Composer in Focus la Festivalul GAIDA din Vilnius, iar Hessischer Rundfunk îi va dedica o săptămână de portrete în decembrie 2023.

  În 2013, Fazıl Say a primit premiul Rheingau Music Prize, iar în decembrie 2016, Premiul Internațional Beethoven pentru drepturile omului, pace, libertate, reducerea sărăciei și incluziune la Bonn. În toamna anului 2017, a primit Premiul pentru muzică al orașului Duisburg.

Înregistrările lui Fazıl Say cu lucrări de Bach, Mozart, Gershwin și Stravinski la Teldec Classics, precum și cu Mussorgsky, Beethoven și propriile sale lucrări pe naive au fost aclamate de critică și au primit mai multe premii, inclusiv trei premii ECHO KLASSIK. În 2014, au fost lansate înregistrările sale cu lucrări de Beethoven – Concertul pentru pian nr. 3 cu hr-Sinfonieorchester Frankfurt sub bagheta lui Gianandrea Noseda, Sonata op. 111 și Sonata Moonlight – precum și albumul „Say plays Say” cu lucrări exclusiv proprii. În toamna anului 2016, Warner Classics a lansat înregistrarea tuturor sonatelor de Mozart, pentru care Fazıl Say a primit al patrulea ECHO KLASSIK în 2017. În 2017, împreună cu Nicolas Altstaedt, a înregistrat albumul „4 Cities”, iar în toamna aceluiași an, Warner Classics a lansat Nocturnes de Frederic Chopin și albumul „Secrets” cu cântece franceze, pe care l-a înregistrat împreună cu Marianne Crebassa și care a câștigat Premiul Gramophone Classical Music Award în 2018. Albumul său din 2018 este dedicat lui Debussy și Satie, în timp ce cel mai recent album al său, „Troy Sonata – Fazıl Say Plays Say”, cuprinde lucrări proprii. În ianuarie 2020, înregistrarea lui Fazıl Say a tuturor sonatelor pentru pian de Beethoven a fost lansată de Warner Classics, iar Variațiunile Goldberg de Bach au urmat în noiembrie 2022. Împreună cu Patricia Kopatchinskaja, Fazıl Say a lansat o înregistrare cu sonate de Bartok, Janaček și Brahms în ianuarie 2023 (Alpha). El continuă să înregistreze propriile lucrări sub eticheta sa ACM.