la sosire și după aceea

 

Când trebuie să sosim

Din respect față de artiști, este important să sosim cu cel puțin cincisprezece minute înainte de un eveniment. Când faceți planul, luați în considerare traficul sau dificultatea de a găsi un loc de parcare în zona sălii de concert.

Dacă sosiți suficient de devreme, vă puteți bucura de atmosferă și vă puteți pregăti de reprezentație. Lăsați-vă haina la garderoba sălii de concerte, mergeți la toaletă, găsiți-vă locul și relaxați-vă. Dacă sosiți totuși mai târziu, nu vi se va permite accesul până la prima pauză, așadar așteptați-vă să vă ocupați locul între piesele muzicale.

În anumite situații – mai ales când muzica nu are pauză sau în cazul spectacolelor de balet – nu se permite nimănui accesul după ce începe muzica.

Vă rugăm să urmați aceste reguli de bună purtare chiar dacă nu este prezent un plasator.

 

După ce ne-am așezat

Există evenimente cu loc sau fără loc. Dacă este un eveniment fără loc, faptul că ați cumpărat biletul din timp nu vă garantează un loc „anume”. În acest caz, scaunele se ocupă după principiul primul venit, primul servit.

În cazul evenimentelor cu loc, dacă ați rezervat un anumit loc, acesta vă va aștepta. Este important să rămâneți pe scaun în timpul concertului, cu excepția cazurilor de urgență sau de extremă necesitate.

 

Sunete care deranjează

Ideea de bază este să ne ajutăm reciproc să ne concentrăm asupra muzicii și să ne bucurăm de ea pe deplin. Orice zgomot poate distrage alți ascultători și poate afecta concentrarea muzicienilor. Artiștii simt implicarea publicului, care îi inspiră să dea tot ce au mai bun.

 

Activități care deranjează

La spectacolele de muzică clasică, eticheta este „emoție fără mișcare”. Uneori, se întâmplă lucruri pe care nu le putem prevedea. Un scaun se prăbușește. Luminile se sting. O ușă se trântește. Are loc o defecțiune tehnică. Există însă elemente perturbatoare care pot fi evitate ușor și politicos:

 

Fotografiatul și filmatul

Vă rugăm să așteptați până după spectacol pentru a face fotografii. Este mult mai valoros să vă concentrați asupra experienței de concert, nu asupra păstrării acesteia. Aparatele foto și camerele video sunt deseori foarte deranjante pentru artiști și public și sunt strict interzise în timpul Festivalului Enescu.

De asemenea, rețineți că muzicienii profesioniști sunt foarte atenți cu integritatea muncii lor și cu modul în care sunt reprezentați în public. Așadar, toate fotografiile din timpul concertului trebuie realizate numai de fotografii oficiali desemnați de organizator.

Puteți folosi fotografiile publicate pe www.festivalenescu.ro și pe pagina noastră de Facebook, gratuit.

Aplauze! Aplauze!

Este un semn de recunoaștere și respect să aplaudăm solistul, dirijorul și orchestra în momentul în care apar pe scenă. Citind programul, veți observa că pentru compozițiile majore, pot fi enumerate mai multe „părți” ca subcategorii. Cel mai bine nu aplaudăm între părțile acestor lucrări.

De ce este important să nu aplaudăm în aceste scurte pauze? Neaplaudând, respectăm concentrarea artiștilor și păstrăm tempoul muzicii pe care o interpretează. De asemenea, sfârșiturile liniștite au o magie persistentă care poate fi întreruptă mult prea ușor de spectatori insensibili, grăbiți să înceapă să aplaude.

Dacă doriți să anticipați când va lua sfârșit lucrarea, puteți număra mișcările întregii compoziții așa cum apar în program. Ar trebui să puteți stabili acest lucru urmărind pagina programului care enumeră în general mișcările compozițiilor mai lungi. De asemenea, programul ar trebui să vă ajute să urmăriți evoluția orchestrei în cadrul fiecărei lucrări. Mișcările sunt de obicei ușor de reperat datorită tempoului sau vitezei diferite și a stării muzicii, așa că urmăriți secțiunile și aplaudați după ultima mișcare.

Unii compozitori vă pot păcăli, însă, neintroducând o pauză între mișcări. Beethoven, de exemplu, nu are o pauză între mișcarea a treia și a patra din Simfonia nr. 5.

Cel mai bine urmăriți dirijorul. Acesta vă va arăta când s‑a încheiat o lucrare, așadar așteptați până când lasă brațele în jos și se întoarce cu fața către public. Dacă brațele rămân ridicate în fața sa, așteaptă ca orchestra să fie gata pentru a continua cu următoarea mișcare a lucrării. Dacă lucrarea a luat sfârșit, dirijorul va da mâna cu concertmaistrul și solistul, dacă există.

Dacă tot nu sunteți siguri, puteți aștepta întotdeauna până când începe să aplaude majoritatea publicului. Întotdeauna putem urmări spectatorii mai experimentați în această privință.

 

Profitați de pauze

Concertele au de obicei o pauză, o ocazie pentru artiști și public de a face o pauză.

Muzicienii părăsesc scena; și dumneavoastră vă puteți părăsi locul. Dacă aveți nevoie, puteți merge la toaletă, puteți lua o gustare sau bea un pahar sau puteți da un telefon în timpul pauzei.

Veți ști când pauza se apropie de final când luminile scad în intensitate în hol sau când începe să sune gongul.

 

A da și a primi

Dacă aplauzele și plecăciunile de la un concert de muzică clasică vă par stranii și demodate, vă puteți gândi la un concert ca la un schimb de energie. Muzicienii transmit energie muzicală, pe care publicul o primește. La sfârșitul lucrării, e momentul ca și publicul să dea ceva înapoi, aplaudând, și e momentul ca muzicienii să primească această energie făcând o plecăciune.

Publicul își mai poate exprima entuziasmul față de interpreți ridicându-se în picioare în timp ce aplaudă. De asemenea, puteți striga „Bravo!”, dacă doriți. (Pentru rigoare gramaticală și politică, strigați „Brava!” pentru o artistă și „Bravi!” pentru un grup de interpreți).

 

La plecare

 

Desene de Dan Perjovschi.