Alan Gilbert

Alan Gilbert și-a început mandatul ca noul Dirijor Principal al Orchestrei NDR Elbphilharmonie din Hamburg în septembrie 2019. Dirijor câștigător al premiului Grammy, a fost Dirijor Principal Invitat al aceluiași ansamblu timp de un deceniu, orchestra fiind cunoscută în trecut sub numele de Orchestra Simfonică NDR din Hamburg; de atunci a adoptat numele Elbphilharmonie, noua sa casă deja iconică. Noua poziție a lui Gilbert urmează după perioada de opt ani în care a realizat adevărate transformări ca Director Muzical al Filarmonicii din New York, unde a fost primul newyorkez nativ care a ocupat postul, lăsând „un semn de neșters în istoria orchestrei și cea a orașului în sine ”(New Yorker), „construirea unei moșteniri care contează și … ajutând la schimbarea șablonului pentru ceea ce poate fi o orchestră americană ”(New York Times). Gilbert este, de asemenea, dirijor laureat al Filarmonicii Regale din Stockholm, unde a fost Director Muzical timp de opt ani; Dirijor Principal Invitat al Orchestrei Simfonice Metropolitane Tokyo din Japonia; și Director Muzical desemnat al Operei Regale Suedeze, unde așteaptă cu nerăbdare să-și înceapă mandatul în primăvara anului viitor.

În plus față de aceste numiri, Gilbert menține o prezență internațională majoră, colaborând cu orchestre precum Filarmonica din Berlin, Orchestra Gewandhaus Leipzig, Orchestra Simfonică Regală Concertgebouw, Orchestra Simfonică din Londra, Orchestra din Cleveland, Orchestra Simfonică din Boston, Orchestra Philadelphia, Capela de Stat din Dresda, Orchestra din Paris și Orchestra Filarmonică a Radiodifuziunii Franceze. A dirijat producții de operă pentru La Scala din Milano și Metropolitan Opera, Opera din Los Angeles, Opera din Zurich, Opera Suedeză Regală și Opera Santa Fe, unde a servit ca primul director muzical și a dirijat repertoriul ce a inclus Carmen, Eugene Onegin, Falstaff și Peter Grimes. În august 2015, el a dirijat Orchestra de Cameră Mahler în premiera americană de teatru a lucrării Written on Skin de George Benjamin, ca parte a inițiativei Centrului Lincoln – Opera Filarmonică din New York.

Aflându-se în cel de-al doilea sezon al său ca Dirijor Principal al Orchestrei NDR Elbphilharmonie din Hamburg, în toamna anului 2020 Gilbert a dirijat concertele Săptămânii de Deschidere ale sezonului muzical înainte de a celebra aniversarea de 75 de ani de la înființarea orchestrei.

Punctele culminante ale primului lor sezon împreună au inclus un festival de inaugurare de patru săptămâni, intitulat #SOUNDSlikeGILBERT (KLINGTnachGILBERT), premiere mondiale de lucrări noi comisionate de la Enno Poppe și compozitorul în rezidență Unsuk Chin, repertoriu ambițios, de la Recviem de Verdi și Kraft de Magnus Lindberg, la My Fair Lady și simfonii de Haydn, Beethoven, Brahms, Bruckner și Bernstein. Pe lângă activitățile cu orchestra din Hamburg, Gilbert a deschis sezonul actual al Orchestrei Concertgebouw, după ce s-a întors în 2019-20 pe podiumurile Orchestrei Gewandhaus Leipzig, Capela de Stat din Dresda, Filarmonica Regală din Stockholm, Orchestra Simfonică Metropolitană dinTokyo și Orchestra din Cleveland, unde a făcut singurele apariții pe teritoriul american din întreg sezonul. În perioada culminată a pandemiei, a dirijat concerte transmise în direct cu Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii Suedeze, Filarmonica Regală din Stockholm și Opera Regală Suedeză, și a găzduit o serie populară de discuții live pe Facebook cu colegi dirijori  precum Marin Alsop, Herbert Blomstedt, Karina Canellakis, Daniel Harding, Sir Antonio Pappano, Sir Simon Rattle și Esa-Pekka Salonen, pe lângă apariția în cadrul evenimentului „Mahler’s New York: A Digital Festival”, un eveniment transmis online de către Filarmonica din New York. Sezonul 2019-20 a cuprins și lansarea Simfoniei Nr. 7 de Bruckner, pe care Gilbert a înregistrat-o cu Orchestra NDR Elbphilharmonie sub egida Sony Classical, precum și ambele volume ale ciclului complet de Concerte pentru Pian de Beethoven pe care le-a înregistrat sub egida Pentatone cu Inon Barnatan și Orchestra Academiei St Martin in the Fields din Londra.

Cu programe ce au conținut zece simfonii și trei opere în zece țări de pe trei continente, sezonul 2018-19 al dirijorului a prezentat amplitudinea extraordinară a gamei sale. Cu Orchestra NDR Elbphilharmonie, a dirijat concerte și o producție semi-montată a lucrării Le Grand Macabre de Ligeti și a început un turneu asiatic extins. În plus, în afară de debutul său la Filarmonica din Israel cu o rezidență de 10 zile, el s-a alăturat Filarmonicii Regale din Stockholm și Orchestrei Simfonice Metropolitane din Tokyo, a susținut primele sale interpretări într-un deceniu cu Orchestra Tonhalle din Zurich și Orchestra Simfonică din Viena și s-a reunit cu Orchestra din Cleveland, Filarmonica din Berlin, Orchestra Gewandhaus din Leipzig, Capela de Stat din Dresda, Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii Bavareze și Orchestra Filarmonică a Radiodifuziunii Franceze. Pe lângă activitatea de concert, și-a făcut debutul în Dresda la Semperoper cu o nouă producție a lucrării Moise și Aaron de Schoenberg și s-a întors la Teatrul La Scala pentru Die Tote Stadt de Korngold.

În perioada de opt ani ca Director Muzical al Filarmonicii din New York, Gilbert a reușit să transforme orchestra, deja una dintre cele mai venerabile instituții de artă ale națiunii, într-un lider peisajul cultural. A fondat pozițiile de compozitor-în-rezidență Marie-Josée Kravis, artist-în-rezidență Mary și James G. Wallach și artist-în-asociere. Producțiile de scenă ale lucrărilor Le Grand Macabre de Ligeti, Cunning Little Vixen de Janácek, Petrushka de Stravinsky și Joan of Arc at the Stake de Stegger au fost prezentate în spectacole sold-out către un public entuziast. De asemenea, artistul a supervizat dezvoltarea a două serii dedicate muzicii contemporane: CONTACT!, introdusă în 2009 și NY PHIL BIENNIAL, o explorare a muzicii de astăzi de către o gamă largă de compozitori contemporani și moderni, care a fost inaugurată în 2014 și recreată în 2016 cu numeroase aprecieri din partea criticilor muzicali. În al optulea și ultimul sezon al mandatului lui Gilbert, care a marcat, de asemenea, sezonul aniversării a 175 de ani de la înființarea Filarmonicii, artistul și orchestra și-au onorat orașul natal comun și au sărbătorit această moștenire extraordinară. „A Concert for Unity”, ultima sa serie de concerte cu abonament la Sala David Geffen, a prezentat Filarmonica cântând alături de 22 de muzicieni internaționali, reprezentând orchestre din Australia, Brazilia, China, Cuba, Republica Cehă, Franța, Germania, Iran, Irak, Israel, Japonia, Mexic, Rusia, Africa de Sud, Coreea de Sud, Suedia, Turcia, Venezuela, Regatul Unit și Statele Unite.

Punctele culminante ale colaborărilor lui Gilbert cu orchestre europene au fost debutul la Teatrul La Scala cu o nouă producție Porgy și Bess; reunirea cu Orchestra Academiei St Martin in the Fields pentru a finaliza înregistrarea Concertelor pentru pian complete de Beethoven cu Inon Barnatan; și primele sale apariții cu Orchestra Simfonică din Londra, unde programul său include lucrări de Carl Nielsen, un compozitor pe care l-a susținut în mod constant și înflăcărat. Înregistrarea sa cu a treia Simfonie a compozitorului danez, realizată cu Filarmonica din New York pentru setul lor de patru albume ca parte a inițiativri „The Nielsen Project” sub egida Dacapo din Danemarca, a fost aleasă de către Gramophone ca versiunea înregistrată favorită a acestei lucrări.

În septembrie 2011, Alan Gilbert a devenit Directorul Secțiunii de Dirijori și Studii Orchestrale la Școala Juilliard, unde a fost și primul Președinte al Catedrei de Studii Muzicale William Schuman. A debutat la Metropolitan Opera în 2008, dirijând o producție a lucrării Doctor Atomic de John Adams, care la lansarea pe DVD a primit un Premiu Grammy. De asemenea, a dirijat înregistrarea lucrării Poèmes de Renée Fleming sub egida Decca, laureată și aceasta cu Premiul Grammy, și a fost nominalizat la premiile Emmy 2015 și 2016 pentru regia muzicală remarcabilă în transmisiunile live PBS de la Centrul Lincoln a două producții ale Filarmonicii din New York: celebrul montaj al lucrării Sweeney Todd și gala-tribut la aniversarea de 100 de ani a lui Frank Sinatra, în care au participat Christina Aguilera, Bernadette Peters și Sting. Gilbert a obținut titluri onorifice de doctor în muzică de la Curtis Institute of Music (2010) și Westminster Choir College (2016), precum și premiul Ditson pentru Dirijori al Universității Columbia, care îi recunoaște „angajamentul excepțional față de interpretarea operelor compozitorilor americani și față de muzica contemporană”, în 2011. A fost ales ca membru în Academia Americană de Arte și Științe în 2014 și numit Officier de l’Ordre des Arts et des Lettres de către Guvernul francez. A susținut un discurs în 2015 pentru Societatea Filarmonică Regală din Londra în timpul turneului european al Filarmonicii din New York, vorbind despre „Orchestrele în secolul 21 – o nouă paradigmă” și a primit o medalie din partea Foreign Policy Association în 2015 pentru angajamentul său față de diplomația culturală.