Anne Schwanewilms

Soprană

Anne Schwanewilms este recunoscută drept una dintre cele mai bune interprete ale lucrărilor lui Richard Strauss. Repertoriul său vast include roluri precum Arabella, Ariadne („Ariadne auf Naxos”), Chrysothemis („Elektra”), Feldmarschallin („Der Rosenkavalier”), Empress („Die Frau ohne Schatten,  Danae („Die Liebe der Danae”), Elsa („Lohengrin”), Elisabeth („Tannhäuser”), Desdemona („Otello”), Marie („Wozzeck”) și Madame Lidoine („Dialogues des Carmélites”). A urcat pe scenele multor opere importante din lume, dintre care le amintim pe cele din München, Dresda, Hamburg, Frankfurt, Amsterdam, Viena, Madrid, Barcelona, Milano, New York și Tokyo. La Semperoper Dresden, Anne Schwanewilms s-a bucurat de un succes răsunător în rolurile Arabella și Chrysothemis sub direcția muzicală a lui Christian Thielemann, roluri pe care le-a reluat la Opera Națională din Viena sub bagheta lui Ulf Schirmer și Franz Welser-Möst. Anne Schwanewilms este invitată frecvent la Festivalurile din Bayreuth și Salzburg, unde interpretările sale în rolurile Carlotta din „Die Gezeichneten” de Franz Schreker și Împărăteasa din „Die Frau ohne Schatten” de Richard Strauss au fost deosebit de importante. În 2017 a interpretat rolurile Marschallin („Der Rosenkavalier”) în München, Elisabeth („Tannhäuser”) la Staatsoper Unter den Linden din Berlin, și Eva în noua producție „Die Meistersinger von Nürnberg” la Festivalul din Bayreuth ediția 2017.

Anne Schwanewilms apare frecvent alături de dirijori precum Christian Thielemann, Zubin Mehta, Sir Simon Rattle, Daniel Barenboim, Franz Welser-Möst, Kent Nagano, Stefan Soltesz, Vladimir Jurowski, Christoph von Dohnanyi, Simone Young, Christoph Eschenbach și Riccardo Chailly. Prolifica sa carieră de concert o aduce în cele mai importante săli din Europa și urcă deseori pe scenă împreună cu Berliner Philharmoniker, Gewandhausorchester Leipzig, Concertgebouw Amsterdam, London Symphony Orchestra, London Philharmonic Orchestra și Orchestre National de France.

Una dintre principalele exponente ale liedului, Anne Schwanewilms a susținut recitaluri la Wigmore Hall Londra, Concertgebouw Amsterdam, Lincoln Center New York și la Festivalul din Edinburgh. Este membră a juriului concursului internațional Louis Spohr și susține masterclass-uri. Un critic muzical britanic a descris-o ca pe o „veritabilă pictoriță a sunetelor”. Alături de Malcolm Martineau, Charles Spencer și Roger Vignoles, Anne Schwanewilms a stabilit standarde artistice cu interpretările unor piese de Schumann, Wolff, Wagner, Liszt, Mahler, Strauss și Schönberg. Criticii muzicali îi laudă simțul constant al celor mai subtile detalii de frazare, strălucire și suplețe a vocii, precum și minunata ei experiență tehnică. „Recitalurile sunt punerea mea în scenă”, a spus odată Anne Schwanewilms într-un interviu. „Aici pot crea ceva de la zero folosind niște mijloace foarte simple – vocea și pianul.”

Anne Schwanewilms are o discografie impresionantă. Înregistrările sale cu muzică de operă includ DVD-uri cu „Die Gezeichneten” (Festivalul de la Salzburg, Kent Nagano, DSO, 2005), „Die Frau ohne Schatten” (Festivalul de la Salzburg, Christian Thielemenn, Vienna Philharmonic), „Der Rosenkavalier” (Fabio Luisi, Sächsische Staatskapelle Dresden, 2007) și „Dialogues des Carmélites” (Simone Young, Opera de Stat din Hamburg, 2008). De asemenea, a prezentat un CD Richard Strauss („Vier letzte Lieder” și fragmente din „Der Rosenkavalier”, „Capriccio” și „Arabella”, Markus Stenz, Cologne Gürzenich Orchestra), un CD Richard Wagner cu „Tristan și Isolda”, „Tannhäuser” și „Wesendonck-Lieder” (Cornelius Meister, RSO Vienna), precum și alte discuri cu recitaluri, cuprinzând lucrări de Liszt, Mahler, Schumann, Wolff și Schönberg. În luna mai 2016, și-a lansat CD-ul „Schöne Welt…” cu lieduri de Schubert, Schreker și Korngold.

Câștigătoare a numeroase premii, a fost „Cântăreața anului” în 2002. În 2014 a primit o nominalizare la Premiile Grammy pentru CD-ul cu înregistrarea operei „Elektra” de Richard Strauss sub bagheta lui Christian Thielemann. Înregistrarea operei „Wozzeck” alături de Hans Graf și Houston Symphony Orchestra a primit Premiul ECHO Klassik 2017 și Premiul Grammy la categoria „Cea mai bună înregistrare de operă” în anul 2018.