Gând retrospectiv după primele cinci ediții

Așteptările și împlinirile Concursului Internațional George Enescu, prin includerea secțiunii violoncel

Argumentările mele, prezentate încă din anii 2000 domnului Ioan Holender și domnului Mihai Constantinescu, au dat roade în 2011, odată cu apariția secțiunii violoncel în cadrul Concursului Internațional George Enescu, fapt ce a reprezentat o noutate și o provocare în același timp pentru lumea muzicală și competițională. Nimeni din conducerea Concursului și Festivalului International George Enescu nu își imagina la acea vreme dacă secțiunea violoncel va avea succes și dacă va deveni un pol important al concursului. Astăzi se poate constata că această secțiune are succes și contribuie la imaginea pozitivă câștigată de această competiție și mai ales la dezvoltarea nivelului artistic al violonceliștilor din România și străinătate.

Pledoaria mea pentru includerea secțiunii violoncel se baza pe o analiză consolidată pe parcursul a peste trei decenii, ce sublinia faptul că violoncelul a devenit, în mod special în ultimul secol și jumătate, unul dintre instrumentele cele mai îndrăgite de iubitorii de muzică, un instrument care se clasează și astăzi pe poziția a treia, după pian și vioară, în preferințele publicului și este prezent în toate stagiunile de concert din întreaga lume. George Enescu a dedicat violoncelului singura sa lucrare concertantă, Simfonia concertantă op. 8, două sonate pentru pian și violoncel, două piese pentru violoncel și pian si una pentru două violoncele și orgă.

Nivelul violonceliștilor din întreaga lume este evaluat constant ca fiind foarte ridicat, atât în școlile de specialitate din Europa, cât și în universitățile din SUA, Canada și Asia. Școala românească de violoncel, fondată în urmă cu peste 150 de ani de Constantin Dimitrescu, violoncelist și compozitor cu studii la Viena și Paris, s-a raportat permanent la evoluțiile la nivel tehnic si interpretativ ale școlilor din țările cu tradiție în acest domeniu, și putem să afirmăm că și școala noastră a pregătit și consacrat adevărate legende, recunoscute ca atare în întreaga lume.

Încă de la prima ediție a secțiunii violoncel din 2011, a surprins numărul mare de participanți, menținut la un nivel foarte ridicat și la următoarele ediții. Violonceliști de pe toate continentele și-au demonstrat talentul și măiestria în cadrul ultimelor cinci ediții ale concursului de violoncel. Câștigătorii cu premiul I ai secțiunii violoncel au fost: în 2011 – Tian Bonian din China, 2014 – Hong Eun Sun din Coreea de Sud, 2016 – Zlatomir Fung din Statele Unite ale Americii, 2018 – Marcel Johannes Kits din Estonia și 2021 – Jaemin Han din Coreea de Sud. Acești violonceliști au confirmat nivelul lor artistic de excepție și la alte competiții internaționale și fiecare urmează o carieră de succes.

La prima ediție din 2011 a secțiunii violoncel premiul al doilea a fost obținut de Valentin Răduțiu, violoncelist german de origine română, iar la ultima ediție din 2021 premiul al treilea a fost câștigat de violoncelistul român Ștefan Cazacu.

Am putea spune că pentru România viitorul sună bine, dacă ținem seama de faptul că la actuala ediție, 2022, 3 dintre cei 11 semifinaliști ai secțiunii violoncel sunt tineri violonceliști români care studiază la Universitatea Națională de Muzică din București: Izabela Ghergu, Constantin Borodin și Sofia Blându. Concursul Internațional George Enescu a devenit în timp una dintre cele mai prestigioase competiții de muzică clasică, cunoscut pe toate continentele și cu o reală atractivitate la toate secțiunile pe care le organizează.

Subliniez faptul că Artexim, organizatorul Concursului și Festivalului George Enescu, a contribuit din plin la prestigiul și vizibilitatea celor două evenimente, considerate cele mai importante din viața muzicală românească și printre cele mai cunoscute la nivel internațional.

Marin Cazacu