Fazıl Say

Cu talentul său extraordinar la pian, Fazıl Say a impresionat publicul și critici deopotrivă de mai bine de douăzeci și cinci de ani, într-un mod care a devenit rar într-o lume a muzicii clasice din ce în ce mai materialistă și elaborat organizată. Concertele acestui artist sunt deosebite. Sunt mai directe, mai deschise, mai interesante; pe scurt, merg direct la inima. Exact ceea ce a crezut compozitorul Aribert Reimann în 1986 când, în timpul unei vizite la Ankara, a avut-o ocazia, mai mult sau mai puțin întâmplător, de a aprecia interpretarea pianistului de șaisprezece ani. El i-a cerut imediat pianistului american David Levine, care îl însoțea în călătorie, să vină la conservatorul din oraș, folosind cuvintele acum mult citate: „Trebuie neapărat să-l auzi , băiatul acesta cântă ca un diavol”.

Fazıl Say a luat primele sale lecții de pian de la Mithat Fenmen, care a studiat el însuși cu Alfred Cortot la Paris. Simțind probabil cât de talentat era elevul său, Fenmen i-a cerut băiatului să improvizeze în fiecare zi pe teme legate de viața lui de zi cu zi înainte de a continua să-și finalizeze exercițiile și studiile de bază la pian. Acest contact cu procese și forme creative este văzut ca sursa imensului talent de improvizație și a perspectivelor estetice care îl fac pe Fazıl Spuneți pianistul și compozitorul care este astăzi. I s-a cerut să scrie muzică, printre altele, pentru Salzburger Festspiele, WDR și Schleswig-Holstein Musik Festival, Festspiele Mecklenburg- Vorpommern, Konzerthaus Wien, Dresdner Philharmonie, Louis Vuitton Foundation, Orpheus Orchestra de cameră și BBC. Opera sa include patru simfonii, două oratorii, diverse concerte solo și numeroase lucrări pentru pian și muzică de cameră.

Din 1987 încoace, Fazıl Say și-a perfecționat abilitățile de pianist clasic cu David Levine, mai întâi la Musikhochschule „Robert Schumann” la Düsseldorf și mai târziu la Berlin. În plus, a participat în mod regulat la cursuri de masterat cu Menahem Pressler. Tehnica sa remarcabilă i-a permis foarte repede să stăpânească așa-numiții „veterani” ai repertoriului cu ușurință. Este întocmai acest amestec de rafinament (în Bach, Haydn și Mozart) și strălucirea virtuoasă în lucrările lui Liszt, Mussorgsky și Beethoven care i-au adus victoria la competiția internațională Young Concert Artists la New York în 1994. De atunci a interpretat alături de toate orchestrele renumie americane și europene și numeroși dirijori importanți, construind un repertoriu multifațetat care variază de la Bach, până la clasicii vienezi (Haydn, Mozart și Beethoven) și romantici, până la muzica contemporană, inclusiv propriile sale compoziții pentru pian.

Aparițiile oaspeților au dus Fazıl Say în nenumărate țări de pe toate cele cinci continente; ziarul francez „Le Figaro ”l-a numit„ un geniu ”. De asemenea, interpretează muzică de cameră în mod regulat: mulți ani a făcut parte dintr-un film fantastic duo cu violonista Patricia Kopatchinskaja. Alți colaboratori notabili includ Maxim Vengerov, Minetti Cvartet, Nicolas Altstaedt și Marianne Crebassa.

Aparițiile ca invitat l-au purtat pe Fazıl Say în nenumărate țări de pe toate cele cinci continente; ziarul francez „Le Figaro” l-a numit „un geniu”. De asemenea, interpretează muzică de cameră în mod regulat: mulți ani a făcut parte dintr-un duo fantastic împreună cu violonista Patricia Kopatchinskaja. Alți colaborări notabile includ Maxim Vengerov, Minetti Cvartet, Nicolas Altstaedt și Marianne Crebassa.

Din 2005 până în 2010, a fost artist în reședință la Konzerthaus Dortmund; în timpul sezonului 2010/11 a deținut aceeași poziție la Konzerthaus Berlin. Fazıl Say a fost, de asemenea, un punct central al programului Schleswig–Holstein Musik Festival din vara anului 2011. Au mai existat rezidențe și festivaluri la Paris, Tokyo, Meran, Hamburg și Istanbul. În sezonul 2012/13, Fazıl Say a fost artist în reședință la Sinfonieorchester Frankfurt și la Rheingau Musik Festival 2013, unde a fost onorat cu Rheingau Musik Preis. În aprilie 2015, Fazıl Say a susținut un concert de succes cu Orpheus Chamber Orchestra la Carnegie Hall, New York, urmat de un turneu cu concerte în toată Europa. În 2014 a fost artist în reședință la Bodenseefestival, unde a susținut 14 concerte. În timpul sezonului 2015/2016, Alte Oper Frankfurt și Zürcher Kammerorchester l-au invitat să fie artistul în reședință, el a petrecut trei sezoane ca artist în reședință la Festival der Nationen din Bad Wörishofen și a fost compozitor în reședință la Dresdner Philharmonie din 2018/19.

În decembrie 2016, Fazıl Say a primit Premiul internațional Beethoven pentru Drepturile Omului, Pace, Libertate, Reducerea Sărăciei și Incluziune, la Bonn. În toamna anului 2017, a primit Premiul pentru muzică al orașului Duisburg.

Înregistrările lucrărilor de Bach, Mozart, Beethoven, Gershwin și Stravinsky cu Teldec Classics, precum și Mussorgsky, Beethoven și propriile sale lucrări cu casa de discuri naïve au fost foarte apreciate de critici și au câștigat mai multe premii, inclusiv trei premii ECHO Klassik. În 2014, înregistrarea sa pentru concertul de pian nr. 3 al lui Beethoven (cu Sinfonieorchester Frankfurt / Gianandrea Noseda) și sonatele lui Beethoven op. 111 și Sonata Lunii op. 27/2 a fost lansată, precum și CD-ul „Say plays Say”, cu compozițiile sale pentru pian. Din 2016 Fazıl Say este un artist exclusiv Artist Warner Classics. În toamna anului 2016, albumul său ce cuprinde înregistrări ale tuturor sonatelor lui Mozart a fost lansată la aceeași casă de discuri, pentru care, în 2017, Fazıl Say a primit al patrulea premiu ECHO Klassik. Împreună cu Nicolas Altstaedt, el a înregistrat albumul „4 Cities” (2017). În toamna anului 2017, Warner Classics a lansat Nocturnes Frédéric Chopins și albumul „Secrets” cu piese franceze, pe care le-a înregistrat împreună cu Marianne Crebassa și care a câștigat Gramophone Classical Music Award în 2018. Albumul său din 2018 este dedicat lui Debussy și Satie, în timp ce pe cel mai recent, „Troy Sonata – Fazıl Say Plays Say”, el prezintă doar propriile opere.