Filarmonica Mării Baltice: Nordic Swans

Ultimul concert al Filarmonicii Mării Baltice din cadrul Festivalului „Enescu” a reprezentat o premieră, atât pentru publicul bucureștean cât și pentru ansamblul dirijat de Kristjan Järvi. Concertul de la București deschide prima etapă din cadrul unui turneu european care va include, în 2021 și 2022, participarea muzicienilor la festivaluri importante din Italia, Slovenia, Germania, Polonia și Belgia, 

De data aceasta ansamblul estonian a încântat publicul cu un program tematic intitulat Nordic Swans. Așa cum numele sugerează, tema este inspirată de către lebede, simbol al loialității și eleganței, considerate a fi creaturi de mare puritate și frumusețe, pe care toate țările nordice le au în cultura lor tradițională. În același timp, lebedele sunt și simbol al infinitului de aceea, evocându-le, Kristjan Järvi a dorit „să insufle oamenilor să gândească cu simțul infinitului”.

Programul a inclus, în prima parte, două lucrări de Arvo Pärt: Swansong bazată pe o compoziție precedentă a compozitorului estonian, Littlemore Tractus, ce are la bază un text al influentului teolog britanic, cardinalul John Henry Newman, și Passacaglia pentru vioară, orchestră și vibrafon cu participarea renumitei violoniste Viktoria Mullova. Această compoziție începe într-un mod destul de simplu, cu sunete repetate aproape mecanic. Repetițiile muzicale vizează două elemente tematice opuse: o linie de bas, care se deplasează descendent, și vocea superioară ascendentă, în timp ce începutul fiecărei variațiuni este marcat de o schimbare a tonalității. Interpretarea solistei Viktoria Mullova, una dintre cele mai importante și mai interesante violoniste ale momentului, a fost originală și personală prin abordare, dar și perfect integrată conceptului inovativ (infinit!) imaginat de Järvi pentru acest concert.  

A doua parte a programului a inclus baletul Lacul lebedelor de P.I. Ceaikovski, în aranjamentul lui Kristjan Järvi. Lucrarea a fost interpretată de ansamblul baltic cu seriozitatea și suflul amplu presupuse de o dorită „simfonie dramatică”, subliniind strălucirea și frumusețea intrinsecă a extrem de cunoscutei lucrări a lui Ceaikovski. Aranjamentul lui Järvi a îmbinat melodii cunoscute cu secțiuni mai puțin celebre din partitura originală a baletului, și a propus publicului o viziune nouă și foarte interesantă din punct de vedere stilistic.  

Kristjan Järvi, un personaj aparte, cu totul neconvențional, pe scena muzicală internațională, propune prin programul Nordic Swans un nou tip de experiență concertistică, evidențiată în primă instanță printr-o serie de elemente interesante: programul este interpretat în întregime din memorie, așezarea muzicienilor pe scenă este originală, iar cea mai mare parte a instrumentiștilor cântă în picioare. Ei se pot mișca liber pe scenă, urmând o anumită coreografie, în timp ce costumele de concert personalizate (jumătate albe, jumătate negre) sugerează simbolic mișcările lebedelor pe apele întunecate ale Mării Nordului. La aceste elemente vizuale-simbol se mai adaugă luminile de scenă concepute în mod dinamic, care aduc o atmosferă strălucitoare, intensă, cu scopul de a implica spectatorul într-o experiență concertistică imersivă multidimensională și multisenzorială, ce amintește, din acest punct de vedere, ideile creative ale lui Scriabin și Wagner, de la sfârșitul secolului 19.

Concertul Filarmonicii Mării Baltice a fost un spectacol unic, electrizant, ce a îmbinat în mod echilibrat muzica cu coreografia, artele vizuale, și tehnologia digitală, și a impresionat publicul prin energia debordantă a tinereții și prin frumusețea și puritatea interpretativă.

Articol realizat de Alexandra Solea