Horia Andreescu

Timp de peste trei decenii dirijor principal al Filarmonicii “George Enescu” din București, orchestră pe care a dirijat-o prima oară în anul 1987 Horia Andreescu a fost pentru aproape două decenii şi directorul artistic și dirijorul șef al Orchestrelor și Corurilor Radio România. În anii ‘80 și ‘90 a fost dirijor invitat permanent al unor importante ansambluri germane: Orchestra Radio din Berlin, Filarmonica din Dresda și Capela de Stat din Schwerin.

Laureat al unor importante concursuri internaționale, precum Nicolai Malko din Copenhaga (1977) și Ernest Ansermet din Geneva (1978), a început să studieze dirijatul la Conservatorul din București, a continuat cu Hans Swarowsky și Karl Österreicher la Academia de Muzică din Viena, și s-a perfecționat cu Sergiu Celibidache la Trier și München. Între anii 1974 și 1987 a fost Dirijor Principal al Filarmonicii din Ploiești.

Deși este recunoscut mai ales pentru interpretările de referință ale capodoperelor lui Haydn, Beethoven, Berlioz sau Bartók și pentru relația privilegiată pe care o are cu superstarurile artei interpretative, Horia Andreescu este, în același timp, un remarcabil promotor al muzicii noi și al tinerelor talente. Pentru interesul deosebit acordat domeniului creației contemporane i-a fost decernat Premiul Criticii la Berliner Musik-Biennale în anul 1981. Este frecvent invitat să participe la jurizarea unor competiții internaționale, iar prin activitatea sa de Profesor Asociat al Universității Naționale de Muzică din București contribuie esențial la creșterea noilor generații de instrumentiști și dirijori.

De-a lungul timpului a condus ansambluri de excepție precum Orchestra Gewandhaus din Leipzig, Capela de Stat din Berlin, Opera Comică din Berlin, Orchestra Simfonică din Londra, Filarmonica Regală din Londra, Orchestra Națională a Rusiei, Orchestra Simfonică BBC Scotland, orchestrele simfonice din Viena, Ierusalim, Rejkiavik, Alabama și Taipei, orchestrele radio din Viena, Leipzig, Hamburg, Köln, Copenhaga, Madrid, Katowice, Sofia și Ljubljana, cele trei ansambluri ale Radioului Olandez, orchestrele filarmonice din Amsterdam, Stuttgart, Budapesta, Johannesburg, Wrocław și Nagoya, orchestrele de cameră din Viena, Israel și Olanda, Orchestra Arenei din Verona, Collegium Musicum Copenhaga și ansamblul Modern din Frankfurt.

Împreună cu Virtuozii din București — ansamblul de elită pe care l-a înființat în 1988, Filarmonica George Enescu din București și Orchestra Națională Radio, Horia Andreescu a efectuat turnee extinse în Austria, Bulgaria, Cehia, Croația, Cipru, Elveția, Franța, Germania, Grecia, Islanda, Israel, Italia, Japonia, Kuweit, Macedonia, Marea Britanie, Olanda, Portugalia, Rusia, Spania, Ungaria și Turcia.

Concertele sale simfonice și de operă au generat reacții entuziaste la festivaluri majore precum George Enescu, Wiener Festwochen, Dresdner Musikfestspiele, Wien Modern, Berliner Musik-Biennale, EUROPAMUSICALE München, MusikTriennale Köln, Mecklenburg-Vorpommern, Zagreb Music Biennale, World Symphony Orchestras și RNO Grand Festival din Moscova, Santander Music, Spoleto, Martina Franca, Tainan Arts, Copenhaga și Istanbul.

Printre colaboratorii săi apropiați se regăsesc muzicieni de renume internațional precum Dmitri Alexeev, Boris Berezovsky, Dana Borșan, Rudolf Buchbinder, Nikolai Demidenko, Valentin Gheorghiu, Nelson Goerner, Dan Grigore, Zoltán Kocsis, Elisabeth Leonskaja, Michael Roll, Mihaela Ursuleasa, Eliso Virsaladze, Marin Cazacu, Natalia Gutman, Mirel Iancovici, Mischa Maisky, Truls Mørk, Vladimir Orlov, Gustav Rivinius, Joshua Bell, Nicola Benedetti, Gabriel Croitoru, Krzysztof Jakowicz, Leonidas Kavakos, Patricia Kopatchinskaja, Silvia Marcovici, Mihaela Martin, Anne-Sophie Mutter, Liviu Prunaru, Vadim Repin, Ștefan Ruha, Alexandru Tomescu, Viktor Tretiakov, Maxim Vengerov, Ion Voicu, Wanda Wiłkomirska, Xavier de Maistre, Viorica Cortez, Ileana Cotrubaş, Bernarda Fink, Angela Gheorghiu, Anita Hartig, Sharon Kam și Christian Lindberg.

Bogata sa discografie acoperă o largă paletă stilistică și îmbină cu măiestrie bijuterii renascentiste și baroce, capodopere clasice și romantice și prime audiții contemporane. Ea constă în peste 60 de albume apărute la casele Olympia, Attacca, Q Disc, Marco Polo, Naxos, Bayer Records, RCA Red Seal, Hastedt, cpo, ErkiTónlist, Aksak, Electrecord, Artexim și Casa Radio. În plus, un număr considerabil dintre înregistrările din concert și de studio ale lui Horia Andreescu sunt păstrate în arhivele sonore ale radiourilor din București, Berlin, Köln, Copenhaga și Ierusalim.

Una din inițiativele sale deosebite este imprimarea catalogului complet al creației simfonice enesciene, o premieră mondială apărută la Olympia în anii ’90 și reeditată de Electrecord în 2015. Această integrală fost primită cu admirație de critica muzicală și contribuie semnificativ la recunoașterea mondială crescândă a operei compozitorului nostru național. Pe lângă muzica lui George Enescu, care se bucură de un interes special din partea sa, Horia Andreescu a promovat consecvent și muzica românească contemporană prin numeroasele prime audiții, înregistrări și turnee pe care le-a realizat. Autorii de primă mărime față de care a manifestat întotdeauna afinități particulare sunt Wilhelm Georg Berger, Pascal Bentoiu, Paul Constantinescu, Myriam Marbé, Ștefan Niculescu, Tiberiu Olah, Constantin Silvestri, Aurel Stroe și Anatol Vieru.

Anvergura activității și preocupărilor îi confirmă lui Horia Andreescu statutul de veritabil ambasador al culturii muzicale românești și conturează portretul unui artist matur și complex, stăpân pe mijloacele cele mai subtile ale artei dirijorale, pentru care originalitatea concepției, diversitatea stilistică, vitalitatea ritmică, precizia intonației și menținerea unei tensiuni interioare continue reprezintă virtuțile artistice cele mai importante.