Impresii de concert: Eun Sun Hong – Nostalgia unui recital virtuoz

Aseară, 10 septembrie 2016, la Ateneul Român, violoncelista Eun Sun Hong, câştigătoarea premiului I, la Secţiunea Violoncel, în Ediţia 2014 a Concursului Internaţional „George Enescu”, a oferit un recital admirabil.

Text de Mădălina Mărgăritescu 

Eun Sun Hong a impresionat printr-o interpretare graţioasă şi profunzime emoţională.

Trasările precise ale arcuşului şi suava legănare a trupului ca o uşoară senzaţie de plutire o apropie de mişcările gingaşelor balerine pictate de artistul Edgar Degas.

Dialogul muzical cu pianistul Thomas Hopp a început cu o lucrare semnată de unul dintre idolii lui George Enescu, Ludwig van Beethoven, cel care, potrivit marelui compozitor român, „atinge vârful expresiei şi al formelor muzicale”.

Cele şapte variaţiuni pentru violoncel şi pian (1801) de Beethoven împrumută tema Flautului Fermecat (1791) de Mozart. Violoncelul şi pianul exaltă, prin conversaţia în care îşi răspund succesiv, puterea iubirii. În jocul muzical extrem de duios, Eun Sun Hong şi Thomas Hopp alternează tonurile nostalgice cu cele animate, urmând ca în partea finală ritmul alert să preia rolul.

Nota plină de lirism va fi remarcată şi în Sonata pentru violoncel şi pian op.40 (1934) de Dmitri Shostakovich.

Eun Sun Hong a reliefat strânsa legătură dintre Beethoven şi Shostakovich prin modalitatea de interpretare a lucrărilor captivante, alcătuite de ambii muzicieni.

Sonata este una dintre lucrările importante create de Shostakovich pentru muzica de cameră, iar interpretarea violoncelistei Eun Sun Hong a transmis înclinarea compozitorului spre acea elogiere a sentimentelor. Pianistul Thomas Hopp a ştiut cum să completeze interpretarea lui Eun Sun Hong şi în acelaşi timp să atribuie echilibru dialogului. Fiecare mişcare lentă este însoţită de una sprintenă. O compoziţie răvăşitoare exprimată într-un mod cu totul deosebit de violoncelista Eun Sun Hong.

Delicateţea lui Eun Sun Hong atinge punctul culminant în Adagio şi Allegro op. 70 (1849) de Robert Schumann, lucrarea romantică din a cea de-a doua parte a recitalului. Va fi completată de Sonata pentru violoncel şi pian (1948) alcătuită de Francis Poulenc.

Aplauzele tumultoase, de la finalul recitalului, i-au determinat pe cei doi muzicieni, Eun Sun Hong şi Thomas Hopp, să ofere un fragment din Les Chemins de l’amour (1940) de Poulenc.

Eun Sun Hong a sesizat esenţa fiecărei compoziţii şi le-a povestit astfel încât să se întrepătrundă pentru a constitui o lucrare omogenă.

cu hoppe

Eun Sun Hong, tânăra violoncelistă coreeană, a studiat violoncelul de la vârsta de 9 ani, la 13 ani susţinea primul recital, în Seul, la Kumbo Art Hall, iar un an mai târziu debuta cu Orchestra Filarmonicii din Seul.

I-au fost profesori Myung-Wha Chung, în Seul, Lluis Claret, în Barcelona şi Frans Helmerson, în Cologne şi Berlin.

Este câştigătoare a numeroase premii acordate de renumite concursuri internaţionale, în 2004, premiul al II-lea, la Concursul Ceaikovski pentru tineri muzicieni, în 2013, premiul al II-lea, Concursul Penderecki, în Polonia etc. A colaborat cu diferiţi muzicieni printre care se regăsesc Irena Grafenauer, Lynn Harrell, Gary Hoffman. Ca solistă a interpretat alături de Orchestra Filarmonicii din Seul, Orchestra Filarmonicii din Tokyo, Orchestra Filarmonicii „George Enescu”, Orchestra Naţională din Andorra.