Lora şi Ştefan Tarara – Culorile ritmurilor fără sfârşit

Bucuria şi culorile vii ce transpar din interpretările duo-ului Lora şi Ştefan Tarara se completează cu nuanţele aşternute pe pânză de renumiţii artişti Sonia şi Robert Delaunay, tălmăcitori ai sentimentelor, cuvintelor şi muzicii în pictură. Arta vine în prelungirea vieţii pentru violonistul Ştefan Tarara şi pianista Lora Vakova-Tarara.

Text de Mădălina Mărgăritescu
Educat într-un mediu muzical, Ştefan Tarara se apropie de vioară la vârsta de doi ani şi jumătate, iar la patru ani îşi face debutul în fața publicului. Studiul, început pe la vârsta de 15 ani, cu Zakhar Bron, la Universitatea de Arte din Zurich, îi oferă baza necesară pentru dezvoltarea propriului stil de interpretare. Spre deosebire de partenerul său, Lora Vakova-Tarara, născută în Povdiv, Bulgaria, începe să cânte la pian la vârsta de șase ani urmând ca la zece ani să susțină primul recital cu public. Este absolventă a Academiei Naţionale de Muzică Dobrin Petrov şi a unui program de master, la clasa profesorului Eckart Heiligers, la Universitatea de Arte din Zurich.

Lora şi Ştefan Tarara sunt doi artişti pasionaţi ale căror interpretări fuzionează, lăsându-se impregnate de energie şi culoare.

Predilecţia cuplului Tarara pentru muzica lui George Enescu a determinat includerea Sonatei pentru vioară, nr.3 op.25 în primul album al duo-ului, „The Sound of the Twenties” (2015), şi înregistrarea pentru recentul album, „Childhood Impressions” (2016) a suitei „Impresii din copilărie” op.28 pentru vioară şi pian (1940) alături de Sonata pentru vioară nr.1 (1897) şi Sonata pentru vioară nr.2 (1899).

tarara

Duo-ul Tarara recreează culoarea ideilor din operele lui Enescu şi sugerează conturul atmosferei visate de marele compozitor printr-o frazare încântătoare. Graţia sunetelor în tonuri eclantante ce se ondulează şi se rotesc învăluie auditoriul.

Culorile variatelor timbre produse de Ştefan Tarara cu ajutorul viorii Nicolo Gagliano trezesc o fericire molipsitoare. Lora Vakova-Tarara printr-o interpretare gingaşă, dar cu energie îl completează perfect pe violonistul Ştefan Tarara.

Ca într-o pictură alcătuită de Sonia ori Robert Delaunay cei doi muzicieni sunt asemenea unor teme picturale diferite ce se exprimă simultan.

 

Muzica lui Enescu se va auzi şi în Ediţia 2016 a Concursului Internaţional George Enescu. În cadrul recitalului pe care îl va susţine, pe 18 septembrie, la Ateneul Român, Ştefan Tarara va interpreta, acompaniat de Lora Vakova-Tarara, Sonata pentru vioară şi pian, nr. 1 de George Enescu, Chaconne de Bartók, Suita pentru vioară şi pian op.6 compusă de Britten, dar şi Sonata nr.1 de Prokofiev.

 

Dacă pianista Lora Vakova-Tarara caracterizează acest program ca fiind „expresiv, frumos, variat şi nu de prea multe ori interpretat”, Ştefan Tarara îl consideră „neconvenţinal”. Au ales lucrările respective „în scopul de a aduce către oameni muzica pe care, se poate întâmpla, să nu o fi ascultat-o recent. De exemplu, Suita lui Britten, care este o piesă minunată, „de vituozitate”, plină de energie, nu este intrepretată prea des. Ca o continuare a misiunii de ambasadori ai muzicii lui Enescu am ales să interpretăm, în mod special, prima Sonată a lui Enescu, o frumoasă capodoperă, extrem de puţin cunoscută. Publicul va avea de ascultat un program divers şi emoţionant, încărcat de noi descoperiri”.

Atât Lora Vakova-Tarara cât şi Ştefan Tarara au obţinut numeroase premii la diferite Concursuri Internaţionale printre acestea regăsindu-se cele primite în Ediţia 2014 a Concursului Internaţional George Enescu. Ştefan Tarara a fost câştigătorul premiului I, secţiunea vioară, iar Lorei Vakova-Tarara i s-a înmânat premiul pentru cel mai bun artist acompaniator.

 

Violonistul Ştefan Tarara le transmite participanţilor la Concursul Internaţional George Enescu 2016 să se bucure de atmosfera din cadrul concursului. Amintindu-şi de mottoul  Festivalului Enescu, „Magia Există!”,  el destăinuie „cât este de adevărat acest lucru. O vei găsi pe scenă, în interiorul muzicii şi în prieteniile cu ai tăi colegi. Simte această competiţie ca pe un prilej de a experimenta flerul lui George Enescu şi lasă magia lui să te ghideze. Pe urmă, doar urcă pe scenă şi bucură-te!”

 

stefan tarara

Ştefan Tarara a avut proiecte muzicale alături de numeroşi muzicieni de renume internaţional, Zubin Metha, Krzystof Penderecki, Reinhard Göbel, Yair Kless, David Zinman, Yfrah Neaman şi a urcat pe unele dintre cele mai faimoase scene de concert, Philharmonie Berlin, Tonhalle Zurich, Liederhalle Stuttgart, Frauenkirche Dresda, Salle Pleyel din Paris şi Muzeul de Artă din Tel Aviv.

Întrucât vor să dăruiască din experienţa acumulată de-a lungul timpului, Ştefan Tarara, din 2014, este asistentul profesorului Zakhar Bron, la Interlaken, Elveţia şi totodată ţine cursuri de măiestrie în Germania, Polonia, Elveţia, iar Lora Vakova-Tarara oferă lecţii de pian tinerilor studenţi ai şcolii de muzică fondată de Zakhar Bron.