Schumann, Fauré, Debussy și Enescu – Recital de sonate cu Midori și Jean-Yves Thibaudet la #EnescuOnline

Festivalul Enescu Online vă propune pentru prima dată, în perioada 19-22 aprilie, o părăsire temporară a universului simfonic în favoarea registrului intim al repertoriului cameral. Sunteți invitați să urmăriți recitalul susținut de doi instrumentiști ce dovedesc o virtuozitate strălucitoare – violonista Midori și pianistul Jean-Yves Thibaudet, care se completează într-un dialog de mare subtilitate și profunzime.

Derulat pe scena Festivalului Internațional George Enescu din septembrie 2019, la Ateneul Român, recitalul a avut în program patru sonate pentru vioară și pian: Sonata în la minor op. 105 de Robert Schumann, Sonata nr. 1 în la major de Gabriel Fauré, Sonata în sol minor de Claude Debussy și, din creația lui George Enescu, Sonata a III-a în la minor, „în caracter popular românesc”.  Programul a oferit un nou prilej de a-l asculta pe Enescu alături de alți compozitori ai epocii sale și de a recunoaște „caracterul românesc” integrat perfect între sonoritățile europene ale perioadei. De altfel, muzica lui Enescu i-a însoțit pe Midori și Thibaudet și în primul lor turneu american împreună, încheiat anul trecut, pe 15 aprilie, în California.

Violonista americană de origine japoneză Midori este percepută ca un artist vizionar care, depășind frontierele tradiționale ale unei activități concertistice intense, se dedică cu pasiune explorarării și construirii de conexiuni între muzică și experiența umană.

Cu o carieră internațională de mare succes, care durează de peste 30 de ani, Midori este apreciată pentru precizia ei grațioasă și pentru maniera intimă în care redă muzica, oferind audienței experiențe senzoriale de o intensitate profundă. A concertat în compania multor ansambluri reputate: Orchestrele Simfonice din Londra, Chicago, Boston, San Francisco; Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii Bavareze, Orchestra de Cameră Mahler și Orchestrele Filarmonicilor din Berlin, Viena, New York, Los Angeles și St. Petersburg. A colaborat cu muzicieni remarcabili, dintre care pot fi amintiți Claudio Abbado, Leonard Bernstein, Christoph Eschenbach, Mariss Jansons, Paavo Järvi, Yo-Yo Ma, Susanna Mälkki, Menahem Pressler și Mstislav Rostropovich.

Pianistul de origine franceză Jean-Yves Thibaudet este un muzician rafinat și versatil, al cărui repertoriu acoperă atât creația clasică și de operă, cât și muzica de film sau jazz. A înregistrat coloane sonore pentru filme de Oscar renumite: Atonement, Pride and Prejudice, Extremely Loud & Incredibly Close și Wakefield.

Repertoriul abordat de Jean-Yves Thibaudet include lucrări de Beethoven, Liszt, Grieg, Saint-Saëns, Haciaturian, Gershwin, precum și creații semnate de compozitori contemporani, cum ar fi Qigang Chen sau James MacMillan. Discografia pianistului cuprinde peste 50 de albume, iar prieteniile sale cu artiști de pe întreg mapamondul au condus la colaborări insolite și rodnice în domeniul filmului, al modei și al artelor vizuale. Legăturile lui Jean-Yves Thibaudet cu România pornesc de la vacanțele copilăriei petrecute aici, după ce tatăl său – care l-a cunoscut și l-a admirat pe Enescu – a servit drept ambasador al Franței în perioada celui de-al Doilea Război Mondial. La începutul lunii martie 2020, pianistul a fost desemnat de Ambasada Franței în România ca reprezentant special pentru promovarea Industriilor Culturale și Creative (ICC) franceze în România, proiect inițiat ca urmare a succesului de care s-a bucurat Sezonul România-Franța în anul precedent.

Program

Robert Schumann Sonata în la minor pentru vioară și pian op. 105

               Mit leidenschaftlichem Ausdruck / Allegretto / Lebhaft

Gabriel Fauré Sonata nr. 1 în la major pentru vioară și pian op. 13

               Allegro molto / Andante / Allegro vivo / Allegro quasi presto

Claude Debussy Sonata în sol minor pentru vioară și pian L 140

               Allergo vivo / Intermède (Fantasque et léger) / Très animé

George Enescu Sonata a III-a în la minor pentru pian și vioară op. 25, „în caracter popular românesc”

Moderato malinconico / Andante sostenuto e misterioso / Allegro con brio, ma non troppo mosso

foto credit: Andrei Gîndac