Patricia Kopatchinskaja

„Kopatchinskaja a fost ca o pisică tachinând un fluture, mereu pregătită să sară la o propoziție tranzitorie, indiferent dacă răspundea primelor viori sau dacă era într-un duet cu un clarinet plin de viață. Cartea ei de vizită a devenit transformarea familiarului în străin.”

Rebeca Franks, The Times, Mai 2019

O combinație de profunzime, ingeniozitate și umor, Kopatchinskaja aduce un sentiment imposibil de reprodus de teatru în muzica sa. Interpretând un concert de vioară de Tchaikovski, Ligeti sau Schoenberg sau prezentând un proiect original pentru o deconstrucție a lui Beethoven, Ustwolskaja sau Cage, reușește să aibă o abordare distinctă în orice lucrare.

Cele mai importante reprezentații din stagiunea 2019/2020 includ un tur al S.U.A. cu violoncelistul Jay Campbell, o premieră a unui duet cu Márton Illés, premiera mondială a concertului de vioară a lui Illés cu WDR Sinfonierorchester și, în primăvara lui 2020, Kopatchinskaja a interpretat în premiera globală a noii compoziții a lui Francisco Coll cu Philharmonie Luxembourg și Gustavo Gimeno. Acest concert a fost înregistrat pe CD sub egida Pentatone și lansarea este programată pentru mai 2021. Kopatchinskaja apare regulat cu artiști precum: Polina Leschenko, alături de care a fost recent într-un tur în S.U.A. și Japonia; și Reto Bieri, alături de care a aavut o premieră a unui nou program trio la Sala Wigmore (cu Leschenko).

Momentele importante din stagiunea 2020/2021 includ rezidențe cu Frankfurt Alter Oper, SWR Symphony Orchestra, Bamberg Symphony și Elbphilharmonie Hamburg. A fost unul dintre cei 3 noi artiști asociați la Southbank Centre, începând cu ianuarie 2021, până în sezonul 2021/2022. Kopatchinskaja va continua să-și prezinte lucrările compozitorilor contemporani, precum Luca Francesconi, Michael Hersch, György Kurtág și Márton Illés în proiectele sale variate și inovative, așa cum sunt Bye Bye Beethoven sau noua sa producție a poemului dadaist suprarealist URSONATE, semnat de Kurt Schwitters. Aparițiile în cadrul festivalurilor includ Aix-en-Provence, Gstaad, Salzburg, Edinburgh sau Lucerne.

Alte proiecte ale violonistei explorează muzica de scenă într-un context contemporan, precum Dies Irae, o decontrucție a experienței de concert tradiționale, inspirată de înrăutățirea crizei climatice. Producția lui Kopatchinskaja din Pierrot Lunaire va avea un tur în Europa în stagiunea actuală și va fi înregistrată și pe disc la sfârșitul anului. Proiectul său despre Vivaldi, realizat cu Giardino Armonico, care a cuprins lucrări noi ale unor compozitori în viață, a fost lansat pe disc în vara lui 2020, iar recent, un CD cu Camerata Bern și violoncelistul Sol Gabetta, intitulat Les Plaisirs Illuminés, a câștigat alegerea editorului în revista Gramophone.

Kopatchinskaja continuă să lucreze îndeaproape cu Camera Bern, interpretând regulat cu ansamblul acasă, dar și în tur, iar înregistrarea Time and Eternity a fost lansată în toamna lui 2019. A deținut poziția de partener artistic la Orchestra Saint Paul Chamber în perioada 2014-2018 și este ambasador umanitar pentru Terre des Hommes, cea mai importantă agenție elvețiană de ajutorare a copiilor. A fost premiată cu Swiss Grand Award pentru muzică de oficiul federal de cultură din Elveția în 2017 și a deținut poziția de artist în rezidență la diverse festivaluri, inclusiv la Lucerne (2017) și Ojai (2018). În 2018, a câștigat premiul Grammy la categoria Best Chamber și Small Ensemble Performance pentru Death and the Maiden, cu The Saine Paul Chamber Orchestra (Alpha) și a fost nominalizată în 2014 la categoria Best Classical Instrumental Solo (Naïve).