Singurul triplu concert din literatura muzicală românească, prezentat la #EnescuOnline între 2 și 4 mai

Trei muzicieni în plină ascensiune pe scenele internaționale, laureați ai Concursului Enescu din 2014 – violonistul Stefan Tarara, pianistul Josu de Solaun și violoncelista Eun-Sun Hong – au deschis ediția din 2018 a Concursului Internațional George Enescu cu un Concert de Gală, în interpretarea Orchestrei Filarmonicii George Enescu sub bagheta dirijorului Gabriel Bebeșelea.

Nucleul programului a fost reprezentat de Concertul pentru vioară, violoncel, pian și orchestră de Paul Constantinescu, singurul triplu concert din muzica clasică românească și al doilea triplu concert din istoria muzicii. Primul, semnat de Ludwig van Beethoven, a fost interpretat la rândul său în deschiderea Concursului Enescu 2016, de laureați ai edițiilor precedente.

Programul Galei a fost completat, în deschidere, de prima audiție românească a Concertului pentru orchestră de Tian Tian – lucrarea câștigătoare a Secțiunii Compoziție la ediția din 2016 a Concursului – și de Poema română op. 1 de George Enescu, în partea a doua.

Concertul pentru vioară, violoncel, pian și orchestră a fost compus în anul 1963, ultimul an de viață al compozitorului Paul Constantinescu, și este una dintre lucrările-reper ale componisticii românești. Alături de creația de muzică simfonică, muzică de cameră și vocală, Paul Constantinescu (1909-1963) a semnat de asemenea o serie de coloane sonore pentru filmele O noapte furtunoasă (1952), O scrisoare pierdută (1953) și Moara cu noroc (1956).

Prima înregistrare a Triplului concert i-a avut ca soliști pe Valentin Gheorghiu la pian, Ștefan Gheorghiu la vioară și Radu Aldulescu la violoncel. Iosif Conta s-a aflat la pupitrul Orchestrei Naționale Radio. Valentin Gheorghiu și Ștefan Gheorghiu, nume de rezonanță în peisajul muzicii clasice românești și internaționale, se numără și ei printre laureații  Concursului Enescu de-a lungul timpului.

Despre muzicieni

Violonistul de origine română Stefan Tarara a câștigat ediția din 2014 a Concursului Enescu în ovațiile publicului, cu o interpretare încărcată de emoție a Concertului pentru vioară în re major op. 35 de Piotr Ilici Ceaikovski – concert pe care compozitorul însuși îl descrie ca pe o poveste de iubire. Născut în Germania din părinți români, violonistul concertează pe unele dintre cele mai cunoscute scene ale lumii, de la Filarmonica din Berlin, la Sala Pleyel din Paris și a interpretat sub bagheta unor dirijori legendari precum Zubin Mehta și David Zinman. Stefan Tarara cântă pe o vioară Nicolò Gagliano.

„George Enescu este un fir roșu în viața mea”, spune pianistul spaniol Josu de Solaun. A înregistrat și a lansat pe scena internațională Integrala sonatelor pentru pian de George Enescu în 2016, la prestigioasa casă de discuri Naxos. Astăzi, Josu de Solaun este îndrăgit de melomanii români din întreaga țară, grație aparițiilor sale frecvente alături de filarmonicile din Ploiești, Râmnicu Vâlcea, Satu Mare și nu numai. Un mare admirator al compozitorului George Enescu, pianistul a locuit în timpul Concursului Enescu din 2014 într-un apartament închiriat pe Strada George Enescu, chiar în blocul în care însuși Enescu locuise timp de șase ani.

Eun-Sun Hong a început să studieze violoncelul la vârsta de nouă ani. Născută la Seul și stabilită în Germania, violoncelista concertează pe scene internaționale importante – Wigmore Hall din Londra, Konzerthaus din Berlin, Théâtre des Champs Élysées din Paris – și în cadrul unor festivaluri reputate, cum sunt Ravello din Italia, Casals din El Vendrell, Festivalul Internațional de Violoncel Piatigorsky din Los Angeles, Festivalul de Violoncel Kronberg din Germania, Academia Internațională Seiji Ozawa din Elveția. L-a avut ca profesor pe violoncelistul Lluís Claret, un muzician și un pedagog cunoscut și apreciat în întreaga lume.

Dirijorul Gabriel Bebeșelea este un nume consacrat atât în țară, cât și pe plan internațional. În anul 2011, la doar 26 de ani, a devenit dirijor al Operei Naționale Române din Iași și a marcat astfel o premieră, fiind cel mai tânăr dirijor angajat al unei instituții de cultură din România. Tot în 2011, Gabriel Bebeșelea a câștigat o bursă ca dirijor-asistent la una dintre primele zece orchestre ale lumii – Orchestra Regală Concertgebouw din Amsterdam. A avut șansa de a participa la repetițiile și concertele unor dirijori reprezentativi ai zilelor noastre, precum Mariss Jansons și Bernard Haitink. Începând din 2016, este dirijor principal al Filarmonicii de Stat Transilvania din Cluj-Napoca.

foto credit: Cătălina Filip