BRAHMSODIA, O PREMIERA MONDIALĂ ABSOLUTĂ, SÂMBĂTĂ 29 AUGUST DE LA ORA 18:00, LA GALA DE DESCHIDERE A CONCURSULUI ENESCU 2020/2021

Sâmbată, 29 august, de la ora 3:00 PM GMT (6:00 PM ora României), cea de-a XVII-a ediție a Concursului Internațional George Enescu se deschide cu Brahmsodia, premieră mondială absolută scrisă de compozitorul Dan Dediu special pentru acest eveniment.

Este pentru prima dată în cei 62 de ani de la lansarea Concursului Enescu când Concertul de Deschidere se desfășoară fără public în sală, biletele pentru Gala de Deschidere fiind în mod tradițional sold out.

Astfel, pe fondul reorganizarii întregului Concurs Enescu în contextul pandemiei, Gala se transmite live de la Ateneul Român pe www.festivalenescu.ro și pe Televiziunea Română (TVR 1, TVR 1 HD și TVR Internaţional). Evenimentul va fi transmis înregistrat şi la TVR 3 în aceeaşi zi, începând cu ora 21.30.

Programul este structurat pentru a crea o legătură peste timp între Simfonia de Johannes Brahms și Triplul Concert pe care compozitorul Dan Dediu l-a creat special pentru această ediție și l-a intitulat Brahmsodia. Bramhsodia lui Dediu continuă tradiția Concursului de a prezenta triple concerte în  galele de deschidere. În 2018 nucleul programului a fost reprezentat de Concertul pentru vioară, violoncel, pian și orchestră de Paul Constantinescu, singurul triplu concert din muzica clasică românească la acel moment și al doilea triplu concert din istoria muzicii. Primul, semnat de Ludwig van Beethoven, a fost interpretat la rândul său în deschiderea Concursului Enescu 2016, de laureați ai edițiilor precedente.

Dan Dediu, primul laureat al secțiunii Compoziție din anul 1991, a povestit în exclusivitate pentru organizatorii Concursului și Festivalului Enescu despre geneza acestei lucrări deosebite compuse special pentru Concurs:

O poveste muzicală despre cum să salvezi frumusețea în viață:

Am încercat să scriu o muzică despre muzica lui Brahms, deteritorializând această muzică și apoi reteritorializând-o cu același material dizlocat, curățat de sedimente și relocat. Cele trei acorduri din final nu sunt pur și simplu un citat, ci un gest preluat creator, filtrat și esențializat, care generează o întreagă structură acordică leitmotivică pe parcursul triplului-concert, și care, la final, revine la formula lapidară, apodictică, aleasă de Brahms spre subliniere a întregului discurs muzical. Un fel de reconstituire a traseului expresiv, un ”nu m-ai fi căutat dacă nu m-ai fi găsit” de care vorbeau Pascal și Noica. Vezi mai mult >>

Lucrarea va fi interpretată de Filarmonica George Enescu sub bagheta dirijorului Josep Caballé Domenech, iar soliști vor fi trei laureați din edițiile precedente: Gyehee Kim (vioară, 2016), Valentin Răduțiu (violoncel, 2011) și Victoria Vassilenko (pian, 2016).

Tot în premieră va fi interpretată și lucrarea Concert pour clarinette et orchestre compusă de câștigătorul secțiunii compoziție de la ediția din 2018, Alexandru Murariu. Unul dintre cei mai apreciați compozitori din noua generație, Alexandru Murariu a început să aprofundeze muzica prin studiul viorii. Ulterior, în cadrul Academiei de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca, el s-a îndreptat spre compozitie sub îndrumarea profesorului Adrian Pop. Este laureat al unor concursuri nationale si internaționale de prestigiu și are o creație ce cuprinde lucrări camerale, simfonice și corale. Alexandru Murariu ne-a povestit că lucrarea Espaces VI sau Concertul pentru clarinet și orchestră s-a conturat în urma intersectării mai multor idei, direcții stilistice și parametri de ordin acustic, cu dorința de a compune un concert instrumental pentru un artist pe care îl admiră încă din primii ani de facultate – Aurelian Băcan.

 Mi-am imaginat un univers în care să coexiste tensiunea, expresivitatea și lirismul precum și o îmbinare echilibrată între cele trei personaje, toate principale: clarinetul solist, clarinetele „ecou” și orchestra simfonică. Fie că auzim un solo diafan sau pregnant al solistului, fie că ne cutremură un tutti orchestral sau că ne îndreptăm atenția către cele trei clarinete spațializate în sală (din păcate acest aspect nu poate fi perceput fără a fi prezent în mijlocul „evenimentelor”), experiența trăită va fi una tridimensională, bogată în evenimente.

Concursul funcționează ca o platforma internațională de lansare pentru viitorii muzicieni de marcă ai lumii și de promovare a compozițiilor lui George Enescu în rândul noii generații de artiști din toată lumea, fiind astfel o completare firească a Festivalului George Enescu, cel mai important eveniment cultural internațional organizat de România.

Mai multe despre această ediție a Concursului:

 foto: Paradigma Film